نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۳۸، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش تمرینات تنفسی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم
چکیده فارسی مقاله به علت شیوع بیماری آسم و عود آن در بزرگسالی باید اهمیت کنترل آن برای افراد جامعه روشن شده و برکسب مهارت مبتلایان در امر مراقبت از خود تأکید شود. هدف برنامه‌ خود مراقبتی و بازتوانی ریوی، بالا بردن کیفیت زندگی فرد است و در برگیرنده روش هایی ب رای مقابله با این بیماری مزمن و بهبود فعالیت های روزمره‌ی زندگی از طریق انجام تمرین های تنفسی می‌باشد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش تمرین های تنفسی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم مراجعه کننده به درمانگاه های تخصصی شهر سنندج در سال 1382 انجام شده است. در این پژوهش تعداد نمونه‌ها 92 نفر در نظر گرفته شد که به صورت تدریجی در طی مراجعه به دو درمانگاه تخصصی شهر سنندج انتخاب شدند. پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی تک گروهی بود که بعد از انتخاب نمونه‌ها و قبل از مداخله، پرسشنامه کیفیت زندگی با انجام م صاحبه توسط پژوهشگر تکمیل شد سپس تمرینات تنفسی طی دو جلسه به واحدهای مورد مطالعه آموزش داده شد بیماران به مدت 4 هفته و روزانه 20 دقیقه تمرینات را انجام دادند. بعد از گذشت 4 هفته ، مجدداً پرسشنامه کیفیت زندگی توسط پژوهشگر تکمیل گردید. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان داد طبق آزمون آماری ویلکاکسون ( 0001/0 < P ) میانگین و انحراف معیار فعالیت جسمانی قبل و بعد از آموزش تمرینات تنفسی افزایش معن ی داری داشت ه است. همچنین طبق آزمون آماری t زوج ( 0001/0 < P )، میانگین و انحراف معیار وضعیت خلقی، فعالیت اجتماعی و کیفیت زندگی قبل و بعد از آموزش تمرینات تنفسی افزایش معن ی داری را نشان داد به علاوه آزمون آماری t زوج نشان داد تاثیر آموزش تمرینات تنفسی بر کیفیت زندگی با سن، جنس، شغل، سطح تحصیلات، وضعیت سیگار کشیدن و زمان ابتلا به آسم ارتباط معن ی داری دارد (0001/0 < P ). بر اساس نتایج بدست آمده تمرینات تنفسی در ابعاد مختلف برکیفیت زندگی مبتلایان به آسم تأثیر داشته است. به این معنی که موجب افزایش توانایی مبتلایان به آسم در امر مراقبت از خود و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی آن ها می شود. لذا لازم است به بیماران مبتلا به آسم آموزش داده شود که جهت جلوگیری از عود علائم بیماری آسم و بهبود کیفیت زندگی به طور مستمر تمرینات تنفسی را انجام دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی RESPIRATORY EXERCISES AND THE QUALITY OF LIVES OF ASTHMATIC PATIENTS
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, Cardiac catheterization plays an essential role in the diagnostic evaluation of the patients with suspected or known cardiac diseases, and it is an important preoperative cardiac screening protocol for vascular surgeries. Reducing the fear and anxiety of patients, health workers should provide their patients with teaching sessions, as in other studies the positive effect of teaching on psychological aspect of patents is concluded. So, determining the effect of teaching on these patients a semi experimental one-group study was conducted, in which 70 adult patients (36 men, 34 women,) all were waiting for their first time cardiac catheterization, filled up Spielberg inventory questionnaires to assess their level of anxiety and other questionnaires for their knowledge level. Findings showed a significant relation between anxiety and knowledge level of the sample group before and after teaching (P=0/000), and we also found that reduction of anxiety is related to patients high knowledge level (P=0/0001, r= 0/395). To conclude, providing the patients with appropriate information will diminish their anxiety level and promote their knowledge, so, it is recommended that the nurse managers provide programs to highlight the instructional role of nurses. A similar research on patients waiting for other invasive procedures is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهریار بخشنده | sh bakhshandeh
کارشناس ارشد پرستاری

اکرم نجف یارندی | a najaf yarandi
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

زهرا احمدی | z ahmadi
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فاطمه حسینی | f hosseini
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-43&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات