نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۶، شماره ۳۵، صفحات ۵۰-۵۴

عنوان فارسی بررسی تاثیرآموزش بر نحوه عملکرد مراقبت از خود، بیماران دارای ایلئوستومی وکلستومی مراجعه کننده به انجمن استومی ایران درتابستان ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله آموزش به بیماران به عنوان یک وظیفه مهم و یکی از استانداردهای کیفیت مراقبت پرستاری به شمار می رود. براساس آن تمام بیماران حق دریافت آموزش در جهت حفظ سلامت خود را دارند. بیماران دارای استومی ب ه دلیل ماهیت مزمن و طولانی بودن دوره بیماری نیازمند دریافت آمـوزش به منظور مراقبت از خود می باشند. لذا پژوهشی با هدف تعیین تاثیر آموزش بر نحوه عملکرد مراقبت از خود بیماران دارای ایلئوستومی و کلستومی مراجعه کننده به انجمن استومی ایران در تابستان 1382 ، صورت گرفته است. این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که در آن ابتدا نحوه عملکرد بیماران در مراقبت از خود، و همچنین مشکلات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته است سپس با دادن کتابچه آموزشی و بررسی مجدد نحوه عملکرد مراقبت از خود بیماران به بررسی تاثیر آموزش پرداخته شده است. نمونه های پژوهش شامل 32 نفر افراد مراجعه کننده به انجمن استومی بودند که هیچ گونه آموزشی تا کنون ندیده بودند، آنها به روش مستمر انتخاب شده اند.7/67% نمونه ها بالای 40سال سن داشتند و 5/62 % آنها زن و 4/34 % دارای مدرک تحصیلی دیپلم بودند. همچنین 8/96% آنها متاهل و 7/91% آنها دارای استومی دائم بودند. علائم ی افته های حاصل از پژوهش نشان داد که بعد از آموزش تفاوت معنی داری در مورد مراجعه بیماران به پزشک در صورت بروز هر گونه علا ئ م ناخواسته و رعایت رژیم غذایی در پیشگیری از بروز یبوست وجود نداشت، ولی در مورد نحوه پیشگیری از بروز بوی بد مدفوع، اسهال، تنگی استومی، نحوه تعویض و شستشوی صحیح استومی و مراقبت از آن ت فاوت معنی داری د ر عملکرد افراد مورد پژوهش در مرحله بعد از آموزش مشاهده شد ( 05/0 P< ). یافته های جانبی این پـژوهش نشان داد که 7/67% از بیمـاران از بـوی بد ناشـی از استـومی شکایت داشتند و 9/41% آنهـا اعتقاد داشتندکه با وجود استومی نمی توانند ورزش کنند همچنین 8/54% عنوان کردند که استومی باعث اشکال در ارتباط با دیگران شده است. 1/53% از وجود انجمن اطلاعی نداشتند و3/56% آنها تا ب ه حال اطلاعاتی راجع به استومی و مراقبت های آن کسب نکرده بودند. ب راساس یافته های پژوهش، آموزش در جهت کسب توانائی مراقبت از خود بیماران دارای ایلئوستومی و کلستومـی موثر بوده است ، لذا پیشنهاد می شود آموزش به این بیماران به صورت یک برنامه جدی پیگیری شود و پرستاران مسئولیت اجرای آن را عهده دار شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،استومی،کلستومی،ایلئوستومی،مرا قبت از خود

عنوان انگلیسی EFFECT OF TEACHING ON SELF CARE ABILITY OF PATIENTS WITH ILEOSTOMY AND COLOSTOMY
چکیده انگلیسی مقاله Teaching the patients is considered to be an important duty of nurses, and is one of the standards of quality nursing supervisions, According to this, all patients have the right to be thought in order to keep their health. Suffering from a chronic illness, Patients with ostomies need to gain the knowledge and skill of being self care. So, determing the effect of teaching on self care manner of patient with an ostomy, a clinical trial study was conducted. Contributers were 32 patients selected by continuous and random method. All patients were interviewed before teaching and then teaching booklets were distributed. Findings revealed that There was not a meaningful difference between patient’s refferal to physician due to any unpredicted signs or compliance of diet regime in prevention of constipation, but comparatively, after teaching a significant relationship was found between prevention of bad odor, diarrhea, stenosis of the ostoma and the correct way of irrigation and changing of the bag (p< 0.05). Moreover, we found that 67.7% of the patients complained about the bad odor of the stoma, 41.9% of them claimed that they could not do exercises, 54.8% said that their ostomies interfere with their social life, 53.1% did not know that there is an institution to help them, and finally 56.3% reckoned that they had not had knowledge about their stoma and the way to take care of it. Since, the results highlighted the effectiveness of teaching in improving self care ability, serious and organized teaching programs is suggested to be performed by nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ostomy, Colostomy, Ileostomy, Selfcare

نویسندگان مقاله امیر صادقی سنابادی | sadeghi sanabadi
دانشجوی کارشناسی پرستاری

سیدعبدالرضا کوچکی | seyed abdolreza koocheki sa
دانشجوی کارشناسی پرستای

سحر سلیمان بروجردی | solieman borogerdi
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

ژاله محمد علیها | mohammad alyha
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

آلیس خاچیان | khachian a
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فاطمه حسینی | hoseini f
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات