|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۶، شماره ۳۴، صفحات ۲۵-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیرآموزش بر میزان اضطراب بیمارانی که در بیمارستان نمازی شیراز تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر قرار گرفته اند. |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیماری های انسدادی عروق کرونر قلب در جهان شیوع بالائی دارند و عمل جراحی پیوند عروق کرونر یکی از مؤثرترین درمان های آن می باشد. جراحی برای اغلب بیماران و خانواده های آنان ب ه عنوان یک بحران و حادثه تهدید کننده محسوب شده و باعث بروز اضطراب بسیاری در آنان می شود که این اضطراب می تواند خود موجب بروز اختلالات شناختی، فیزیولوژیکی و رفتاری در بیمار شود . تحقیقات نشان می ده ن د آموزش قبل از بستری می تواند باعث کاهش اضطراب و فشار در بیماران و خانواده آنها شود و پرستار به عنوان یکی از اعضای تیم بهداشتی وظیفه آموزش را بر عهده دارد لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش بر میزان اضطراب بیمارانی که در بیمارستان نمازی شیراز تحت پیوند عروق کرونر قرار گرفته اند ، انجام شده است. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد هامیلتون استفاده شده است. نمونه های این پژوهش را 60 نفر از بیماران بستری واجد شرایط پژوهش تشکیل داده اند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند و از بین نمونه ها 30 نفر به عنوان گروه آزمون و 30 نفر به عنوان گروه شاهد تعیین شدند. یافته های این پژوهش نشان داد که در گروه آز مون (دریافت ک ننده آموزش) میانگین نمره اضطراب در مرحله اول 22 و در مرحله دوم 4/6 بوده است که مبین تفاوت معنی دار آماری بوده است (0001/0 P= ) در حالیکه در گروه شاهد میانگین نمره اضطراب در مرحله اول 6/18 و در مرحله دوم 3/28 بوده است که نشانگر افزایش نمره اضطراب می باشد (134/0 P= ). نتایج این پژوهش گویای آن بود که انجام آمادگی قبل از عمل بوسیله آموزش با افزایش آگاهی بیمار از فرآیند عمل جراحی، افزایش آمادگی روحی بیمار جهت انجام عمل جراح ی ، اصلاح سوء برداشت ها و تصورات غلط راجع به پیوند عروق کرونر ، باعث کاهش میزان اضطراب و استرس روانی دوره قبل از عمل گردیده است. بنابر این پیشنهاد می شود با اجرای یک برنامه آموزشی مدون 2-1 هفته قبل از عمل جراحی پیوند عروق کرونر توسط افراد متخصص در امر آموزش نظیر پرستاران می توان از بروز مشکلات جسمی و روانی قبل از عمل پیشگیری نمود و در نتیجه موجب حفظ تعادل بیماران در مرحله بعد از عمل گردید . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
،آموزش،اضطراب،پیوند عروق کرونر |
|
عنوان انگلیسی |
IMPACTS OF TEACHING ON THE ANXIETY LEVEL OF PATIENTS HAVE UNDERGONE CORONARY ARTERY BYPASS GRAFT IN NEMAZEE HOSPITAL IN SHIRAZ |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Coronary obstructive heart diseases have a great incidence in the world and Coronary Artery Bypass Graft (CABG) Surgery is one of the most effective treatments for these disorders. CABG is a crisis and a threat for patient and his family which produces a great deal of anxiety. Anxiety can produce mental, physiological and behavioral disorders. Researches indicated that pre- admission education can decrease the anxiety level and stress of the patient and his family. Nurse as a member of this health care team is responsible for this teaching. Objective: To assess the impact of teaching on the anxiety level of patients have undergone Coronary Artery Bypass Graft surgery. Design: This was an–experimental study and informations were obtained through Hamilton questionnaire. Sample: 60 subjects with required criterias were selected randomly and divided into experimental (30) and control (30) groups. Result: findings showed that in the experimental group, the mean of anxiety level was 22 in the first stage and 6.4 in the second stage which had a statistically significant relationship (p=0/0001) while in the control group, the mean of anxiety level was 18.6 in the first stage and 28.3 in the second stage which was not found significantly related (p=0/134). Conclusion: A significant difference was found between the experimental and control groups from the Point of their anxiety level. (p= 0/0001) showing the positive effect of teaching on reducing the anxiety level in patients have undergone Coronary Artery Bypass Graft Surgery |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Teaching, Anxiety, Coronary Artery Bypass Graft (CABG). |
|
نویسندگان مقاله |
الهام نواب | navvabi e کارشناس ارشد پرستاری
اشرف درخشان | derakhshan a دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
فرخنده شریف | sharif f دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
احمد علی امیر غفران | ahmad ali amirghofran a دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
حمیدرضا طباطبایی | tabatabaei h دانشگاه علوم پزشکی شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-78&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|