نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۵، شماره ۳۲، صفحات ۲۰-۲۶

عنوان فارسی بررسی فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم‌پزشکی شهر زنجان ۱۳۸۱
چکیده فارسی مقاله مقدمه: همگام با تغییرات چشمگیر سیستم‌های بهداشتی و درمانی ، پدیده فرسودگی شغلی پرستاران مورد توجه گسترده جوامع پرستاری سراسر جهان واقع شده است. فرسودگی شغلی از عوامل عمده افت کیفیت مراقبت‌های پرستاری است. خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی ابعاد سه‌گانه فرسودگی شغلی را تشکیل می‌دهند. گزارش های موجود حاکی از شیوع بالای فرسودگی شغلی در پرستاران است. هدف: تعیین فرسودگی شغلی پرستاران در ابعاد مختلف و تعیین چگونگی ارتباط آن با متغیرهای فردی . نوع پژوهش: این مطالعه توصیفی مقطعی است که ابتدا فرسودگی شغلی پرستاران از نظر فراوانی و شدت در هر بعد تعیین و سپس ارتباط آن با ویژگی‌های فردی آنان تعیین گردید. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ای شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک (11 سؤال)، ابزارهای استاندارد فرسودگی شغلی Maslach (MBI) با 22 گویه و صفت اضطراب Spilberger (20 گویه) استفاده شده است. درجه‌بندی ابزارهای یاد شده براساس معیار لیکرت است، که در بخش MBI به شکل کم، متوسط و شدید، و در بخش صفت اضطراب به شکل کم، خفیف و متوسط به بالا بیان شده است. روائی و پایائی ابزارهای سنجش طی پژوهش های قبلی مورد تأیید قرار گرفته است. در این پژوهش با مراجعه حضوری به محل کار پرستاران ، پرسشنامه طی یک مرحله توز یع و در مراجعه بعد ی جمع آوری شد. نمونه: شامل 151 پرستار با مدرک کارشناسی شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر زنجان در سال 81 می باشد. میزان مشارکت پرستاران د ر این تحقیق 1/60% بود. نتایج: اکثریت پرستاران دچار فرسودگی شغلی کم در بعد ا حساس خستگی عاطفی (54% فراوانی و 66% شدت)، فرسودگی شغلی متوسط در بعد مسخ شخصیت (44% فراوانی و 4 3 % شدت) و فرسودگی شغلی شدید در بعد عدم‌موفقیت فردی در حد شدید (45% فراوانی و 46% شدت) بودند. صفت اضطراب به عنوان بهترین پ یش گوئی کننده کلیه ابعاد فرسودگی شغلی شناخته شد (0001/0 P< ) . در این بررسی بین متغیرهای فردی شامل جنس، وضعیت استخدامی، محل کار در بیمارستان، کفایت سطح درآمد و سمت با ابعاد فرسود گی شغلی ارتباط آماری معنی‌دار مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: وجود سطوح مختلف فرسود گی شغلی با توجه به کیفیت فعلی خ دمات پرستاری ، لزوم اتخاذ سیاست‌های جدید جهت تعدیل و پیشگیری از این پدیده را محر ز می‌سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ،اضطراب،فرسودگی شغلی،فرسودگی شغلی پرستار

عنوان انگلیسی BURNOUT SYNDROME IN NURSES, WORKING AT EDUCATIONAL HOSPITALS
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nurses burnout is a known problem of health systems, and a major contributor of shortage of experienced nurses. Objective:To determine the prevalence of burnout syndrome among educational hospital nurses and its’ relation with anxiety and sociodemographic variables. Design:This was a descriptive cross- sectional study in which data were collected through a questionnaire Sample: Among a total of 251 nurses working at hospitals 151 participant were selected. Result: The findings indicate, low degree of emotional exhaustion, moderate depersonalization and high lack of personal accomplishment. Trait anxiety was the best predictor of all dimensions of burnout syndrome (P= 0.0001). The findings also indicate that sex, employment status, income sufficiency and work unit, had relations with some burnout dimensions. Conclusion: Nurses are confronted with serious work problems especially with those related to the third dimension of this syndrome. Corrective action seems to be vital.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Burnout, Nurses burnout

نویسندگان مقاله میترا پیامی بوساری | payami boosari m
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Zanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-85&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات