نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۴، شماره ۲۸، صفحات ۱۹-۲۴

عنوان فارسی درجه‌ تنش‌ زایی‌ عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ بالینی‌
چکیده فارسی مقاله مقدمه‌ : آموزش‌ بالینی‌ بخش‌ اساسی‌ و مهم‌ آموزش‌ پرستاری‌ است‌ و بدون‌ آن‌، تربیت‌ پرستاران‌ کارآمد و شایسته‌ هدفی‌ دور از دسترس‌ است‌. وجود هرگونه‌ مشکل‌ در آموزش‌ بالینی‌، کارآیی‌ و بازده‌ این‌ بخش‌ از آموزش‌ پرستاری‌ را دچار مشکل‌ می‌کند و تنیدگی‌ یکی‌ از این‌ مشکلات‌ است‌. هدف ‌: تعیین‌ درجه‌ تنش‌زایی‌ عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ بالینی‌ پرستاری‌ در مربیان‌ پرستاری‌ نوع‌ پژوهش‌ : این‌ پژوهش‌ یک‌ مطالعه‌ توصیفی‌ و یک‌ گروهی‌ است‌ و روش‌ گردآوری‌ اطلاعات‌، خود گزارش‌ دهی‌ با استفاده‌ از پرسشنامه‌ بوده‌ است‌. نمونه ‌: تعداد 96 نفر از مربیان‌ پرستاری‌ زن‌ دانشکده‌های‌ پرستاری‌ و مامایی‌ دانشگاه‌های‌ علوم‌ پزشکی‌ شهر تهران‌ به‌ روش‌ طبقه‌ای‌ تصادفی‌ انتخاب‌ و در پژوهش‌ شرکت‌ داده‌ شدند. نتایج ‌: در بین‌ عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ بالینی‌ «فشار کار زیاد ناشی‌ از تدریس‌ دروس‌ بالینی‌، نظری‌ و مسئولیت‌های‌ اداری‌ و احساس‌ عدم‌ تساوی‌ با دیگران‌» بیشترین‌ درجه‌ تنش‌زایی‌ را داشته‌ است‌ و لیکن‌ عوامل‌ تنیدگی‌آور «نظارت‌ کافی‌ بر فرد فرد دانشجویان‌ در بالین‌ » ، « واضح‌ نبودن‌ سیاست‌ جانشین‌ سازی‌ مربیان‌ پرستاری‌ در محیط‌های‌ بالینی‌ به‌ هنگام‌ بیماری‌ و مرخصی‌ » و « فقدان‌ آمادگی‌ و تجربه‌ در آموزش‌ بالینی‌» نیز به‌ ترتیب‌ از درجه‌ تنش‌ زایی‌ بالایی‌ برخوردار بوده‌اند. بحث‌ ونتیجه‌گیری‌ : یافته‌ها نشان‌ داد که‌ در بین‌ عوامل‌تنیدگی‌آور آموزش‌ بالینی‌ فشار کار زیاد ناشی‌ از تدریس‌ دروس‌ بالینی‌ ،نظری‌ ومسئولیت‌های‌ اداری‌ و احساس‌ عدم‌ تساوی‌ با دیگران‌ بیشترین‌ درجه‌ تنش‌ زایی‌ وعامل‌ تنیدگی‌ آور «نقش‌ رابط‌ را با مؤسسات‌ بازی‌ کردن‌» کمتر درجه‌ تنش‌زایی‌ را داشته‌ است‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی DEGREE OF STRESS OF CLINICAL NURSING STRESSORS
چکیده انگلیسی مقاله Background : Clinical work is important part of nursing teaching. Nursing education to their responsibilities for teaching and researching are also responsible for integrating the knowledge and practice and offering service to community. Complexity of these responsibilities often cause a great deal of psychological stress. Objective : To determine level of stress perceived by nurse educators during their clinical teaching. Design : This was a descriptive study and the information were obtained through questionnaire. Samples : 98 female nurse educators were selected randomly from faculty members of Iran, Shahid Beheshti and Tehran Universities. Results : Results showed that ''heavy workload''(responsibility of theoretical and clinical teaching) were the most stressful activity on the part of nurse educators. Other contributing factors were '' experience on the part of nurse educators . Conclusion : Data showed that among stressful factors in clinical teaching ''heavy workload of theoretical and clinical teaching'' and ''unequality with others'' were the most stressful factors for nurse educators .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیف الله کیقبادی | keighobady s
کارشناس ارشد مامایی

صدیقه سالمی | salemi s
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مریم رصدی | rasadi m
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محمود محمودی | mahmoodi m
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-185&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات