نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۴، شماره ۲۸، صفحات ۳۱-۳۸

عنوان فارسی آیا بازی‌ در کاهش‌ اضطراب‌ کودکان‌ بستری‌ موثر است‌؟
چکیده فارسی مقاله مقدمه‌ : بستری‌ شدن‌ در بیمارستان‌ برای‌ کودک‌ امری‌ اضطراب‌ آور است‌ و از آنجائیکه‌ این‌ اضطراب‌ بر سیر بهبودی‌ و آینده‌ کودک‌ اثر مخرب‌ دارد می‌توان‌ از بازی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از روشهای‌ کاهش‌ دهنده‌ اضطراب‌ استفاده‌ کرد . هدف ‌: تعیین‌ و مقایسه‌ اختلاف‌ میزان‌ اضطراب‌ کودکان‌ بستری‌ بدو پذیرش‌ به‌ کارآزمایی‌، یک‌ ساعت‌ و پنج‌ ساعت‌ بعد از آن‌ در دو گروه‌ مورد و شاهد. نوع‌ پژوهش‌ : پژوهش‌ از نوع‌ کارآزمایی‌ بالینی‌ با گروه‌ شاهد بوده‌ است‌ که‌ در آن‌ از ابزار اسپیلبرگر مخصوص‌ کودکان‌ برای‌ تعیین‌ اضطراب‌ استفاده‌ شده‌ است‌ به‌ این‌ ترتیب‌ که‌ در بدو پذیرش‌ به‌ کارآزمایی‌ میزان‌ اضطراب‌ کودکان‌ هر دو گروه‌ مورد و شاهد تعیین‌ شده‌ سپس‌ کودکان‌ گروه‌ مورد حدود نیم‌ ساعت‌ مشغول‌ بازی‌ شدند. یک‌ ساعت‌ بعد از پذیرش‌ به‌ کارآزمایی‌ و پنج‌ ساعت‌ بعد از آن‌ طی‌ دو مرحله‌ مجدداً میزان‌ اضطراب‌ هر دو گروه‌ تعیین‌ و با اضطراب‌ بدو پذیرش‌ به‌ کارآزمایی‌ مقایسه‌ گردید. نمونه ‌: نمونه‌ پژوهش‌ تعداد 92 نفر از کودکان‌ بستری‌ بوده‌اند که‌ به‌ روش‌ غیراحتمالی‌ مستمر انتخاب‌ و با استفاده‌ از روش‌ تصادفی‌ ساده‌ به‌ دو گروه‌ مورد و شاهد تقسیم‌ شده‌اند (46 نفر در هر گروه‌). نتایج‌ : آزمون‌ t مستقل‌ نشان‌ داد بازی‌ با اطمینان‌ 6/94% بر میزان‌ اضطراب‌ کودکان‌ تاثیر داشته‌ و آن‌ را کاهش‌ می‌دهد اما این‌ تاثیر طولانی‌ مدت‌ نبوده‌ است‌. بحث‌ و نتیجه‌گیری‌ : براساس‌ نتایج‌ تحقیق‌ می‌توان‌ گفت‌ از آنجایی‌ که‌ تاثیر بازی‌ بر اضطراب‌ کودکان‌ بستری‌ طولانی‌ مدت‌ نیست‌ لازم‌ است‌ طی‌ روز اتاقهای‌ بازی‌ با امکانات‌ کافی‌ و وسایل‌ بازی‌ مناسب‌ جهت‌ سنین‌ مختلف‌ در بیمارستانها تدارک‌ دیده‌ شود تاکودکان‌ بتوانند به‌ طور مستمر به‌ این‌ امر مبادرت‌ ورزند. تحقیقات‌ بعدی‌ در زمینه‌ تأثیر بازی‌ بر اضطراب‌ کودکان‌ بستری‌ در اتاق‌های‌ ایزوله‌، کودکانیکه‌ استراحت‌ مطلق‌ دارند و کودکان‌ بستری‌ در بخش‌های‌ مراقبت‌ ویژه‌ پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب‌، بستری‌ شدن‌، بازی‌/ کودکان‌

عنوان انگلیسی EFFECT OF PLAY ON ANXIETY OF HOSPITALIZED CHILDREN
چکیده انگلیسی مقاله Background : Hospitalization is an anxiety producing event for children and their families, There are many strategies to reduce the anxiety of hospitalized child one of which is play. Objective : To determine the effect of Play on the anxiety of hospitalized children. Design : This study was a randomized clinical trial with control group. At the beginning of trial the anxiety of both groups were measured by "spiel Berger's questionnaire". Then the children of trial group had the chance of playing in play room for half an hour. One and five hours after playing both groups completed the same questionnaire again. Samples : 92 school age children in hospital were randomly assigned in two groups. 46 in control group. Results : The findings indicated that the play reduced the anxiety of children in case group after one hour, but the effect of play did not last long (5 hours afterwards).. Conclusion : We can decrease the anxiety of hospitalized children by providing play room. Nurses should provide opportunity for hospitalized children to play. For the continuity of play it is suggested that the hospitals' play rooms be active during day. It id recommended that effect of play on anxiety of hospitalized children who are isolated or on complete bed rest or are in ICU be assessed
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صدیقه خنجری | s khanjari
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فروغ مولا | mola f
کارشناس ارشد پرستاری کودکان

اقدس دواچی | davachi a
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

حمید حقانی | haghani h
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-187&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات