نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۳، شماره ۲۷، صفحات ۱۹-۲۳

عنوان فارسی عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ نظری‌ پرستاری‌
چکیده فارسی مقاله مقدمه‌: موضوع‌ تنیدگی‌ در جهان‌ صنعتی‌ امروزه‌ توجه‌ زیادی‌ را به‌ خود جلب‌ نموده‌ است‌. در این‌ ارتباط‌ تنیدگی‌های‌ شغلی‌، کنترل‌، مهارت‌ و مدیریت‌ آن‌ اهمیتی‌ ویژه‌ دارد. آموزش‌ پرستاری‌ نیز یکی‌ از مشاغل‌ تنیدگی‌آور است‌.هدف‌: تعیین‌ درجه‌ تنش‌زایی‌عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ نظری‌ پرستاری‌ و روش‌های‌ مقابله‌ای‌ به‌ کار گرفته‌ شده‌ در مربیان‌ پرستاری‌. نوع‌ پژوهش‌ : این‌ پژوهش‌ یک‌ مطالعه‌ توصیفی‌ و یک‌ گروهی‌ است‌ و روش‌ گردآوری‌ اطلاعات‌، خود گزارش‌دهی‌ با استفاده‌ از پرسشنامه‌ بوده‌ است‌. نمونه ‌: تعداد 96 نفر از مربیان‌ پرستاری‌ زن‌ دانشکده‌های‌ پرستاری‌ و مامایی‌ به‌ روش‌ طبقه‌ای‌، انتخاب‌ و در پژوهش‌ شرکت‌ داده‌ شدند. نتایج ‌: در بین‌ عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ نظری‌ «فقدان‌ آمادگی‌ تدریس‌ و تجربه‌ آموزشی‌»، «تعداد زیاد دانشجویان‌ در کلاس‌ درس‌»، «کار کردن‌ با کسانی‌ که‌ از نظر عادات‌ و ارزش‌های‌ کاری‌ متفاوت‌ هستند» و «حفظ‌ سطح‌ دانش‌ حرفه‌ای‌ مطابق‌ با علوم‌ جدید و پیشرفت‌ حرفه‌ای‌» به‌ ترتیب‌ بالاترین‌ درجه‌ تنش‌زایی‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌اند. کمترین‌ درجه‌ تنش‌ زایی‌ مربوط‌ به‌ «ایجاد ابتکارو نوآوری‌ در ارائه‌ مطالب‌ درسی‌» و «مشاوره‌ با دانشجویان‌ در زمینه‌ علمی‌ / تحصیلی‌ فردی‌» بوده‌ است‌. بحث‌ و نتیجه‌گیری‌ : عنایت‌ به‌ عوامل‌ تنیدگی‌ آور آموزش‌ نظری‌ پرستاری‌ که‌ بعضا" تحقق‌ اهداف‌ آموزشی‌ را با مشکل‌ روبرو می‌کند ضروری‌ است‌.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی STRESSORS OF NURSING THEORETICAL EDUCATION
چکیده انگلیسی مقاله Background : The subject of stress, is an important issue in today's industrial world. In this relation occupational stress, is one of special concern and nursing education is one of stressful occupation. Objective : To determine the degree of tension produced by stressful factors in theoretical nursing education on nurse education. Design : This was a descriptive study. Information were obtained through self reporting questionnaire. Samples : 96 female nurse education from nursing and midwifery schools in Tehran were selected randomly. Results : The findings showed that the ''poor theorical preparation'' and '' lack f teaching experiences'' and the '' large number of students in class'' ''working with people with different values'' and '' maintaining professional knowledge in accordance to advancement of profession'' had the highest degree of tension for nurse educators. Conclusion : The finings showed that from stressful factors related to theoretical education ''poor theoretical preparation'' and ''lack of teaching experiences'' had the highest level of tension, and ''creativeness, and presenting course conent'' and also ''student conselling'' had the lowest tension for nurse educators.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیف الله کیقبادی | keighobady s
کارشناس ارشد پرستاری

صدیقه سالمی | salemi s
دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مریم رصدی | resadi m
دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محمود محمودی | mahmoodi m
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-145&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات