نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۳، شماره ۲۷، صفحات ۳۵-۴۱

عنوان فارسی شیوع‌ اختلالات‌ رفتاری‌ کودکان‌ در مدارس‌ابتدائی‌ شهرکرد
چکیده فارسی مقاله مقدمه‌ : اختلالات‌ رفتاری‌ کودکان‌ دارای‌ شیوع‌ بالا و قابل‌ توجهی‌ است‌ و با وجود اینکه‌ بعضی‌ از اختلالات‌ رفتاری‌ دوران‌ کودکی‌ با رشد کودک‌ کاهش‌ می‌یابد، ولی‌ بسیاری‌ از آنها آینده‌ کودکان‌ را بطور جدی‌ متأثر می‌نمایند و ناتوانی‌های‌دوران‌ بزرگسالی‌ را بهمراه‌ خواهند داشت‌. هدف ‌: تعیین‌ میزان‌ شیوع‌ اختلالات‌ رفتاری‌ کودکان‌ در مدارس‌ مقطع‌ ابتدایی‌ شهر کرد. نوع‌ پژوهش‌: پژوهش‌ از نوع‌ توصیفی‌ بود که‌ در آن‌ اختلالات‌ رفتاری‌ کودکان‌ توسط‌ پرسشنامه‌ راتر (فرم‌ معلمین‌) مشخص‌ گردید و میزان‌ شیوع‌ آن‌ تعیین‌ شد. نمونه ‌: نمونه‌ پژوهش‌ شامل‌ 1000 نفر از دانش‌آموزان‌ دختر وپسر مشغول‌ به‌ تحصیل‌ در مدارس‌ ابتدایی‌ شهر کرد بودند. نتایج ‌: یافته‌ها نشان‌ داد که‌ 2/41 درصد از دانش‌آموزان‌ مورد بررسی‌ دارای‌ اختلال‌ رفتاری‌ بوده‌ و آزمونهای‌ آماری‌ رابطه‌ معنی‌ داری‌ را بین‌ مدرسه‌ محل‌ تحصیل‌، کلاس‌ ،وضعیت‌ تحصیلی‌، فقدان‌ والدین‌، سطح‌ تحصیلات‌ والدین‌، منطقه‌ شهری‌ محل‌ تحصیل‌ و اختلال‌ رفتاری‌ نشان‌ داد. بحث‌ و نتیجه‌گیری‌ : ناتوانی‌ در تمرکز حواس‌، اضطراب‌ و عدم‌ برقراری‌ ارتباط‌ مناسب‌ با معلم‌ و همکلاسی‌ تاثیر مخربی‌ بر عملکرد تحصیلی‌ کودک‌ دارد، در کودکانی‌ که‌ بهره‌ هوشی‌ طبیعی‌ دارند، کاهش‌ عملکرد تحصیلی‌ می‌بایست‌ با دقت بیشتری‌ مورد بررسی‌ قرار گیرد. تاریخچه‌ عدم‌ موفقیت‌ تحصیلی‌ همراه‌ با رفتارهای غیر انطباقی‌ دیگر کودک‌ می‌تواند یک‌ معیار قابل‌ قبول‌ در اختلالات‌ رفتاری‌ باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات‌ رفتاری‌ کودکان‌، پرسشنامه‌ راتر

عنوان انگلیسی PREVALENCE OF BEHAVIORAL DISORDERS IN CHILDREN AT PRIMARY SCHOOLS OF SHAHR- KORD
چکیده انگلیسی مقاله Background : The prevalence of childhood behavioral disorders are high. Although some of the childhood behavioral disorders decreases by the child's growth, but still there are many behavioral disorders which effect their future and produce adulthood disabilities. Objective : To determine the prevalence of behavioral disorders in school age children in shahr- kord. Design : This was a descriptive study. The prevalence of children's behavioral disorders were assessed by Rotter's questionnaire. Samples : 1000 of school age children (boys and girls) were selected from the primary schools of shar- kord. Results : The prevalence of behavioral disorders estimated to be 42.2% . There found to be a significant association between the place of the school, educational status, parent's level of education, parent's vocation and behavioral disorders of the children. Conclusion : Anxiety and inability to communicate effectively with teacher and classmate has an destructive effect on children education with normal IQ. Decrease in educational achievement must be assessed with more accuracy. History of unsuccessful education along with other adaptive behavior in children can be an acceptable criterion for behavioral disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کیوان رواقی | ravaghie k
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

حسین علی مهرعلیان | hossein ali shahgholian n
دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

ناهید شاهقلیان | mehralian h
دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-148&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات