|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۳، شماره ۲۷، صفحات ۵۱-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر بازی بر ترس کودکان بستری در بیمارستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : بستری شدن باعث ترس در کودک میشود. برای کاهش ترس ناشی از بستری شدن کودک تکنیکهای زیادی بکار میرود که یکی از آنها بازی است. اما تأثیر بازی در کاهش ترس کودک طولانی مدت نیست. هدف : تعیین تاثیر بازی بر ترس کودکان بستری در بیمارستان. نوع پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی با گروه شاهد است. از ابزار اندازهگیری ترس کودکان بروم برای تعیین میزان ترس کودکان استفاده شد. در مرحله اول پژوهش (بدو پذیرش به کارآزمایی) میزان ترس کودکان هر دو گروه مورد و شاهد تعیین شد. سپس کودکان گروه مورد به مدت حدود نیم ساعت در اتاق بازی مشغول بازی شدند. یک ساعت بعد از پذیرش به کارآزمایی و پنج ساعت بعد از آن (مراحل دوم و سوم پژوهش) مجددا" میزان ترس هر دو گروه مشخص و تاثیر بازی بر ترس مشخص گردید. نمونه : 92 کودک بستری در بخشهای داخلی کودکان بیمارستان مورد نظر که به روش غیراحتمالی مستمر نمونهگیری شده و به روش تصادفی ساده به دو گروه مورد و شاهد تقسیمبندی شدند نمونه پژوهش را تشکیل دادند (46 نفر در هر گروه). نتایج: آزمون t مستقل نشان داد که بازی با اطمینان 4/97 % ترس کودکان گروه مورد را کاهش داده اما این تاثیر طولانیمدت نبوده است. بحث و نتیجهگیری : از طریق راهاندازی اتاقهای بازی در بخشهای کودکان میتوان گام مهمی در کاهش ترس و اضطراب ناشی از بستری شدن کودکان برداشت. همچنین از آنجا که تاثیر بازی طولانی مدت نیست پیشنهاد میشود که اتاقهای بازی در تمام ساعات روز فعال باشند . تحقیقات بعدی در جهت سنجش نگرش پرستاران شاغل در بخشهای کودکان و والدین آنان در باره اهمیت بازی برای کودکان بستری در بیمارستان پیشنهاد میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بستری شدن، ترس، بازی / کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
EFFECT OF PLAY ON FEAR OF HOSPITALIZED |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background : Hospitalization is a fear producing even in children and their families. There are many ways to reduce the fear of hospitalized children, one of which is play, but it's effect is not longstanding. Objective : To determine the effect of play on the fear of hospitalized children. Design : This study was a randomized clinical trial with control group. At the beginning of trial the fear intensity of both groups were measured by Broom's questionnaire. Then the children of trial group had the chance of playing in play room for half an hour. One and five hours after playing both groups answered questionnaire again. Samples: 82 school age hospitalized children were randomly assigned in two groups. Forty six children in control group (without play) and 46 in case group (with play). Results : The finding indicated that the play reduced the fear of children in case group after one hour (p= 0.026), but the effect did not lasts long (5 hours afterwards). Conclusion : By providing play room in children's ward we can decrease the fear and anxiety of hospitalized children. Play is the ''work'' of children. Nurses should provide opportunity for hospitalized children to play. For the continuity of play it is suggested that the hospitals, play rooms be active during the day. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فروغ مولا | mola f کارشناس ارشد پرستاری
صدیقه خنجری | s khanjari دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
اقدس دواچی | davachi a دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حمید حقانی | haghani h دانشکده مدیریت دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-150&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|