|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۲، شماره ۱۸، صفحات ۴۰-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین تأثیر آموزش بر عملکرد مادران کودکان مبتلا به لوسمی در رابطه با پیشگیری از عفونت در مراجعین به بیمارستانهای تابعه دانشگاه های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهر تهران(۱۳۷۴ |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش تحقیقی نیمه تجربی است که به منظور تعیین تأثیر آموزش بر عملکرد مادران کودکان مبتلا به لوسمی در رابطه با پیشگیری از عفونت در مراجعین به بیمارستانهای تابعه دانشگاه های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شهر تهران در سال 1374 به انجام رسیده است. در این پژوهش 35 مادر کودک مبتلا به لوسمی که حداقل سطح تحصیلات آنها پنجم ابتدایی، ساکن تهران، و فرزند حقیقی آنها مبتلا به لوسمی بود از جامعه پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی به عنوان گروه مورد انتخاب شدند. همچنین 35 مادر که شرایط فوق گروه مورد را داشتند، به صورت تصادفی به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. نمونهها در گروه مورد به پرسشنامه قبل از آموزش پاسخ داده و پس از اخذ آن، به اجرای برنامه آموزشی و دادن جزوه آموزشی اقدام گردید و پس از گذشت 4 هفته مجدداً همان پرسشنامه به نمونهها در گروه مورد داده شد. در گروه شاهد در آزمون اول پرسشنامه به آنها داده شد و پس از گذشت 4 هفته مجدداً همان پرسشنامه به نمونهها داده شد. ابزار کار پرسشنامهای مشتمل بر دو بخش بوده است که سئوالات بخش اول در مورد خصوصیات فردی واحدهای مورد پژوهش و سئوالات بخش دوم در زمینه عملکرد مادران در پیشگیری از عفونت بوده است. نتایج حاصل نشان دهنده تفاوت بین میانگینهای کسب شده در قبل و بعد از آموزش و مقایسه با گروه شاهد میباشد، به طوری که میانگین امتیاز کل در قبل از آموزش در گروه مورد و آزمون اول در گروه شاهد به ترتیب 31/8 و 40/9 و بعد از آموزش در گروه مورد و آزمون دوم در گروه شاهد به ترتیب 57/19 و 2/11 بوده است. مقایسه امتیازات گروه مورد در قبل و بعد از آموزش از طریق آزمون تی مستقل و نیز مقایسه این امتیازات با گروه شاهد از طریق آزمون تی مستقل نشان داد که آموزش در مورد موضوع پژوهش با اطمینان بیش از 9/99 درصد موثر بوده است. در مورد تک تک سئوالات نیز تست آماری مک نیمار انجام، و در کلیه موارد تفاوت معنی دار آماری دیده شد. همچنین در مورد ارتباط میان مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش با تأثیر آموزشی از ازمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل استفاده شد و نتایج نشان داد که بین تأثیر آموزش با متغیر تأهل ارتباط وجود دارد. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاداتی جهت پژوهشهای بعدی ارائه و کاربرد نتایج و یافتههای این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigate the effect of teaching the Leukemic children's mothers for preventing infection in hospital |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
A quasi experimental study was performed to investigate the effect of teaching the leukemic children" s mothers on their performance for preventing infection in hospitals affiliated with Medical Education and Health Services Universities in Tehran (1995). A total of 35 leukemic children's mothers with at least five years of primary schooling, who lived in Tehran were selected randomly as the study group. Another 35 were selected for control. Both groups answered the questionnaire prior to teaching sessions. The study group was then assigned to classes held for the purpose. They were also given a booklet with some highlights for strengthening their knowledge Oil the subject. The post test form both groups were taken 4 weeks past the first meeting. The tool consisted of two parts. The first part questioned certain personal characteristics of the subjects and the second covered items regarding mothers" performance for protecting the child from infection. For statistical analysis T tests were employed. The results showed a significant difference between the pre and post teaching mean values in the study group. The mean score on the pre test for the study and control groups were 8.31 and 9.4 respectively while the post teaching mean scores for the study was 19.5 and 11.2 for the control group. Thus this difference turned out to be highly significant (p< 0.01). Further McNemar test was employed for item analysis. On each item 3 significant difference of scores was noticed. Yet Pierson" s correlation test showed no significant relationship between personal characteristics of the mothers and their performance. A direct T test showed no significant relationship between marital status and teaching effect as well. Based on the findings, suggestion for further research was made and the nursing implications of the results discussed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عطیه صادقی پور وجدانی | sadeghy poor vejdany a کارشناس ارشد پرستاری کودکان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-278&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|