نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۲، شماره ۱۸، صفحات ۱۱۱-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی موانع اجرای آموزش بیمار از دیدگاه پرستاران بالینی شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران(۱۳۷۲)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر یک مطالعه زمینه­ای بوده است که به منظور بررسی موانع اجرای آموزش بیمار از دیدگاه پرستاران بالینی شاغل در بیمارستانهای وابسته ب دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفته است. در این پژوهش 100نفر پرستار شرکت داشته­اند. ابزار که در دو قسمت تنظیم شده است: قسمت اول مربوط به مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش، و قسمت دوم شامل موانع اجرای آموزش بیمار در مراحل سه گانۀ فرآیند آموزش بیمار بوده است. نتایج بررسی نشان داد که واحدهای مورد پژوهش اغلب موانع ذکر شده در هر سه مرحله از فرایند آموزش بیمار را با درصد بالایی در امر آموزش بیمار حائز اهمیت زیاد دانسته­اند. همچنین آزمون آماری بین مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش و دیدگاه آنها در مورد اهمیت موانع اجرای آموزش بیمار، ارتباط معنی داری را نشان نداد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey of clinical nurses views about the problems of patient teaching
چکیده انگلیسی مقاله This study was a field study for determining views of clinical nurses about the problems of patient teaching at three levels of patient teaching process. I This study had five main aims: first, to determine demographic characteristics of clinical nurses, second, third and fourth, to determine their views about the problems of patient teaching at each level of patient teaching process, fifth, to examine the correlation between demographic characteristics and their views. The sample was selected form the clinical nurses in Charge of the hospitals of the Iran Medical Sciences University. Hundred nurses were selected randomly. They were all involved with clinical care of patients. The instrument for data gathering was a questionnaire which Consisted of two parts: First portion concerning demographic characteristics and second, concerning statements addressing the problems of patient teaching to the participants part. (The First part included nine statements, the second part fifteen and the third part four questions). The data was gathered in 34 tables, for analysis of data descriptive and analytic statistics were employed. Results of this study indicated that the major part of the study sub.iects were 25-29 years old, female, married, has B.S. and M.S. degree in nursing, over five years of l:linical service, working in the intensive care units, with 1-5 years service in their present ward and working on shift rotation. Also findings showed that lack of knowledge, and teaching skills, administrative support, and having not enough time for teaching, were the most important problems of patient teaching in each of the three levels. Chi square and the exact Fisher test showed no relationship between demographic characteristics and subjects' views. Finally in answer to the research question, paused in this study majority of the subjects agreed with the significance of the problems existed in patient teaching. Finally, applications and recommendations were made and future studies were suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روانبخش اسمعیلی | ravanbakhsh
کارشناس ارشد آموزش پرستاری داخلی و جراحی


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-288&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات