نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹۹۸، شماره ۱۶، صفحات ۱۰-۱۶

عنوان فارسی بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران درای دستگاه ضربان ساز دائم در بیمارستان قلب شهید رجائی در سال ۷۳-۱۳۷۲
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر یک مطالعه زمینه ای است که به منظور بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران دارای دستگاه ضربان ساز دائم در درمانگاه بیمارستان قلب شهید رجایی انجام شده است. در این پژوهش جمعا 60 بیمار دارای دستگاه ضربان ساز دائم بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شده است. جامعه پژوهش شامل بیماران دارای دستگاه ضربان ساز دائم مراجعه به درمانگاه بیمارستان قلب شهید رجایی بودند که شرایط و معیارهای تعیین شده جهت واحدهای مورد مطالعه را دارا بوده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای بوده است که در سه بخش تنظیم گردید. بخش اول شامل 12 سوال در ارتباط با ویژگیهای فردی واحدهای مورد پژوهش، بخش دوم شامل 20 سوال در مورد نیازهای آموزشی مراقبت از خود و بخش سوم شامل 20 سوال در ارتباط با شناخت بیماران دارای دستگاه ضربان ساز از نظر محل جای گذارد دستگاه و علائم هشدار دهنده و اختلال در کار دستگاه ضربان ساز دائم هشداردهنده و اختلال در کار دستگاه ضربان ساز دائم می باشد. یافته های پژوهش در 22 جدول خلاصه گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین سن واحدهای مورد پژوهش 68/58 سال است و اکثریت واحدهای پژوهش را متاهلین تشکیل می دادند، بیشترین درصد واحدهای پژوهش هیچگونه اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از دستگاه ضربان ساز دائم خود کسب نکرده بودند و کسب اطلاعات بر میزان شناخت واحدهای مورد پژوهش تاثیر داشت. اکثریت واحدها مورد پژوهش نیاز به آموزش زیاد در مورد مراقبت از خود داشتند. بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش که مدت زمان های متفاوت از تعبیه دستگاه ضربان ساز دائم آنان می گذشت عنوان کردند که نیاز آموزشی درمورد مراقبت از خود دارند. اکثریت واحدهای مورد پژوهش شناخت متوسط در رابطه با کار و مراقبت از محل جای گذاری و علائم هشدار دهنده دستگاه ضربان ساز دائم داشتند، میزان تحصیلات واحدهای مورد پژوهش با میزان نیاز آموزشی آنها ارتباط داشته است. دیگر یافته ها بیانگر آن است که همه گروههای مورد پژوهش شناخت متوسطی در رابطه با کار و مراقبت از محل جای گذاری و علائم هشدار دهنده دستگاه ضربان ساز دائم دارند، نتایج نشان داد بیشترین درصد واحدهای مورد پژوهش 39-1 ماه از مدت زمان تعبیه دستگاه آنها می گذشت و هر چه از مدت زمان تعبیه دستگاه بیشتر می گذشت از نیاز آموزشی آنان کم می شد. از یافته های حاصل در مورد ارتباط بین نیاز آموزشی مراقبت از خود و شناخت از دستگاه ضربان ساز دائم چنین استنباط می گردد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش که شناخت زیاد در مورد کار با دستگاه ضربان ساز دائم داشتند نیاز آموزشی کم نسبت به دستگاه ضربان ساز دائم اعلام نمودند. در پایان، کاریرد نتایج حاصل از این پژوهش در زمینه های مختلف پرستاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی جهت انجام پژوهش های بعدی ارائه گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Determination of learning needs of patients with pace maker
چکیده انگلیسی مقاله A field study was made to investigate the learning needs of patients with pacemaker in Shahid Rajaii Heart Hospital's out-patient clinic (1994). A total of 60 patients with pacemaker were selected sequentially from the total population that had a pacemaker and attended the out-patient clinic in shahid Rajaii Hospital. The subjects met the criteria for participating in this study. The tool was a questionnaire consisting of three parts that would gather the information needed to cover the purposes of this study. The first part posed 22 questions regarding the subject's personal characteristics, the second part with 20 questions covered information about self-care in patients with pacemaker and the third part examined the respondents' orientation with pacemaker site, its care, improper functioning and related warning signs, with 20 questions. The findings were presented in 32 tables. Both descriptive and inferal statistics were employed for data analysis. The mean age of the subjects was 58.68 years, the majority were married, most of them said that no previous instruction was given to them about self-care. A positive correlation was estimated between having previous information on self-care and knowledge about pacemaker placement site care, improper functioning of pace makers and related warning signs. Most of the subjects, regardless of the length of pacemaker insertion said their self -care learning needs were high, their knowledge on the care of pacemaker placement site, its improper functioning and related warning signs was satisfactory. Their level of education and learning needs were significantly correlated, but occupation was not related with those matters mentioned above. The range of pacemaker insertion and length varied, most of them had it for 1-39 months and the longer they had the pacemaker the less were their learning needs, thus a slightly reverse correlation was estimated between these two sets of variables. The fmdings also revealed that the majority of those who were better oriented to the care of pacemaker site, malfunctioning and warning signs claimed less learning needs on the subjects. Based on the findings suggestions were made for implaementing the results in nursing services and recommendations for further research were made.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning needs, Self care, Pace maker, Patient education

نویسندگان مقاله نسرین ایمان زاده | nasrin imanzadeh
فوق لیسانس پرستاری

طاهره گنجی |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

آناهید کریمی |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

پرویز کمالی |
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-196&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات