|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹۹۸، شماره ۱۶، صفحات ۸۶-۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش بر عملکرد بیماران مبتلا به فشار خون بالا در ارتباط با رژیم غذایی و دارویی در مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شهر تهران (۱۳۷۳) |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است به منظور تاثیراموزش برعملکرد بیماران مبتلا به فشارخون بالا درارتباط با رژیم غذایی ودارویی انجام شده است. در این پژوهش تعداد 80 بیمار مورد برسی قرار گرفته اند. طریقه گزینش نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی بوده و از میان بیماران واجد شرایطی که بطور سر پایی به در مانگاه مراکز بهداشتی ،درمانی وزارت بهداشت،درمان و اموزش پزشکی شهر تهران مراجعه نموده بودند انتخاب شدند.ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه بوده است . در این پرسشنامه 7 سئوال در رابطه با مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش و 26 سئوال در مورد عملکرد بیماران در ارتباط با رژیم غذایی و داروئی مطرح گردیده است. یا فته های پژوهش در 48 جدول بصورت توزیع فراوانی مطلق ونسبی تنظیم شده اند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مقادیر شاخص های مرکزی (میانگین-انحراف معیار)و ازمونهای اماری استنباطی(ازمون تی زوج،مک نیمار وضریب همبستگی پیرسون )استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داده است که اکثریت واحد های مورد پژوهش را زنان تشکیل داده بودند، بعلاوه متاهلین وکسانی که تحصیلات کمتر از دیپلم داشته اند،حائزاکثریت بوده وبیشترین نمونه ها را گروه سنی69-50سال به خود اختصاص داده بوده اند. همچنین4-1 سال از زمان ابتلا به فشار خون واحدهای مورد پژوهش (50نفر)یکی از افراد خانواده انان مبتلا به فشار خون بالا بوده است. در برسی تاثیر اموزش بر عملکرد واحدهای مورد پژوهش ،نتایج بدست امده نشان داد که عملکرد بیشترین ،واحدهای مورد پژوهش در ارتاباط با رژیم غذایی قبل از اموزش (5/17درصد،میانگین 8 و انحراف معیار 34/3)در حد کسب امتیاز 8 بوده است، درحالی که عملکرد بیشتر واحدهای مورد پژوهش بعد از گذشت موعد مقرراز انجام پیش ازمون و برگزاری برنامه نویسی (5/27در صد ومیانگین 33/13وانحراف معیار32/2)در حد کسب امتیاز13 بوده است.همچنین عملکرد بیشترین واحدهای مورد پژوهش درارتباط بارژیم غذایی دارویی قبل ازاموزش(5/27 درصد میانگین 27/3،انحراف معیار 49/1)در حد کسب امتیاز 4 بوده است.در حالی که عملکرد بیشترین واحدهای مورد پژوهش بعد از گذشت موعد مقرر از انجام پیش ازمون و بر گزاری برنامه اموزشی(55 درصد،میانگین63/5،انحراف معیار48/1)در حد کسب امتیاز 5و6 بوده است. جهت تعیین تاثیر اموزش بر عملکرد بیماران در ارتباط با رژیم غذایی و دارویی ازازمون اماری تی زوج و مک نیمار استفاده شده است و یافته ها نمایانگر ان بود که اموزش بر عملکرد واحدهای مورد پژوهش موثر بوده است. تجزیه و تحلیل های اماری ا نجام شده به منظور بررسی ارتباط بین مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش و اختلاف امتیاز کسب شده ین دو بارازمون نشان داد که ارتباط معنی داری بین اختلاف امتیاز و متغیرهای جنس،سن ،وضعیت تاهل، میزان تحصیلات ومدت ابتلا به فشار خون بالا وجود ندارد. در خاتمه این پژوهش با توجه به اطلا عات بدست امده،کاربرد نتایج پژوهش در پرستاری رامورد بحث و بررسی قرار داده وپیشنهاداتی جهت انجام پژوهشهای اتی ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Determine how teaching dietary and therapeutic regimen to hypertensive patients may affect their practices of the issues mentioned |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
A quasi - experimental study was made to determine how teaching dietary and therapeutic regimen to hypertensive patients may affect their practices of the issues mentioned. A total of 80 patients were selected sequentially from clients attending the outpatient clinics in hospitals affiliated with the Ministry of Health Services and Medical Sciences (Tehran, 1995). The tool was questionnaire posing 7 questions regarding personal characteristics of the subjects (i.e, age, sex, marital status, etc.) and 26 items regarding client's practices related to food and drug regimen. The findings were presented in 48 tables reflecting frequency distribution and percentages further central tendency values (mean and standard deviation) and inferal statistical lists were employed for further analysis (12, Mc nemar and Pierson's correlation coefficient). The results showed that the majority of the subjects were married women who had not completed highschool, most of them of 50-69 years age group and had been hypertensive for one to four years. More than half of them (50) had another member of their family with high blood pressure. In analysing the results, it was found that prior to instruction the mean score was 8 and the standard deviation 3.34, where 17.5% 01 the subjects had obtained 8 scores. These values changed when the test was repeated after a certain time to mean of 13.23 and standard deviation 2.23 and 27% gained 13 scores on clients'dietary practice. Regarding therapeutic regimen also befor the instruction took place 27.5% gained 4 scores with a mean of 3.27 and standard deviation of 1.49, where post - instruction examination showed that 55% gained a score as high as 5 or 6, the mean was 5.63 and the standard deviation 1.48. Mc.Nemar and 12 statistical tests were employed for determining the significance of patient teaching affecting clients' practice of dietary and therapeutic regimen. The findings supported the hypothesis, thus instruction affected client's practice. To correlate personal characteristics of the subjects like sex, age marital status, level of education and duration of illness with the difference of scores gained pre-and post-instruction. The statistical tests revealed no significant correlation. The based on the findings the implementation of certain nursing measures were discussed and suggestions for further research were made. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه کاویانی | fateme h kaveyani فوق لیسانس پرستاری
صدیقه سالمی | دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فاطمه جوادی | دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
پرویز کمالی | دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-207&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|