نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹۹۶، شماره ۱۴، صفحات ۱۰۹-۱۱۵

عنوان فارسی بررسی مقایسه ای نگرش دانش آموزان دختر و پسر در مدارس راهنمایی نسبت به رفتار والدین با آنها در سن بلوغ در مناطق ۱۹گانه آموزش و پرورش تهران ۱۳۷۳
چکیده فارسی مقاله این پژوهشی یک مطالعه زمینه ای است که به منظور بررسی مقایسه ای نگرش دانش آموزان ختر و پسر در مدارس راهنمایی نسبت به رفتار والدین درسن بلوغ با آنها در مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران در سال 1373 انجام شد. در این پژوهش 150 نفر از دانش آموزان دختر و پسر در مدارس راهنمایی که در سن 13 تا 15 سال و در سن بلوغ بودند به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل دو گروه سوال تنظیم شد. سوالهای گروه اول مربوط به مشخصات فردی و اجتماعی واحدهای واحدهای مورد پژوهش و سوالهای گروه دوم در رابطه با تعیین نگرش دانش آموزان دختر و پسر در مدارس راهنمایی نسبت به رفتار والدین در سن بلوغ با آنها بوده است. نهایتا مقایسه بین نگرش دو گروه دو گروه از دانش آموزان دختر و پسر انجام گرفت. یافته های این پژوهش در 28 جدول و یک نمودار جمع آوری گردید. برای شرح و تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی و برای بررسی تاثیر متغیرهایی چون سن، جنس، سن والدین، تحصیلات والدین، شغل والدین و منطقه محل تحصیل دانش آموز بر نگرش آنان آمار استنباطی بکار گرفته و از آزمون آماری کاری دو و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی استفاده گردید. نتیجه تحقیق بیانگر آن است که در کل بیشترین امتیاز نگرش دانش آموزان، 68 درصد مثبت بوده است. این درصد در گروه 12 ساله ها 8/84 درصد و درگروه 14 ساله ها 2/67 درصد و در گروه 15 ساله ها 5/58 درصد بوده است. در تعیین نگرش دانش آموزان به تفکیک جنس مشخص گردید که پسران 6/74 درصد نگرش مثبت و 4/25 درصد نگرش منفی و دختران 4/61 درصد نگرش مثبت و 6/38 درصد نگرش منفی داشتند که از نظر آماری این تفاوت امتیازهای نگرش در دو جنس معنی دار بوده است. در ضمن نتایج حاصل از پژوهش حاکی از این است که بین سن و نگرش دانش آموزان به این p همبستگی معنی داری وجود دارد ( 05/0 > صورت که با افزایش سن نگرش منفی تر می شود. به علاوه بین شغل پدر و امتیاز نگرش دانش آموزان ارتباط معنی داری مشاهده گردید. در پایان با توجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاداتی جهت پژوهشهای بعدی داده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of secondary school students attitude regarding parent-adolescent inter- relationships in Tehran (1993).
چکیده انگلیسی مقاله This survery investigated the secondary school students attitude regarding parent- adolescent inter-relationships. The study covered 19 town districts in Tehran. Following a multi-stage process 150 girls and boys attending secondary school with an age range of 13-15 years were selected randomly. A two parts questionnaire was developed. The first part covered information on personal and social characteristic of the subjects, and the second part measured the secondary school students (girls and boys) attitude toward parents-adolescent inter-relationships boys as well as girls. The finding were presented in 28 tables and one graph. used further X2. The result showed that in general the attitude of most students (68%) were positive, and more detailed measurement revealed that 84.4% of the 13 years old group, 67.2% of the 14 years old group and 58.5% of the 15 years old group had positive attitude toward their parents relationships with themselves. The measurement of students, attitude according to sex also showed that 74.6% of the boys had a positive attitude and only 25.5% expressed a negative attitude while among the girls 61.4% had positive and 38.6% had negative attitude. yet statistically no significant difference was inferred. further analysis revealed that age and attitude towards parents are conversely correlated (P< 0.05) and older subjects indicated more negative attitude. There was also a significant correlation between the fathers profession and the students, attitude towards parent-adolescent inter-relationships. Based on the findings suggestions for further study were made
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student, School, Attitude, Parent- child relationship

نویسندگان مقاله سیده صدیقه ثابت قدم | seyedeh sedigheh sedigheh sabet ghadam
کارشناس ارشد پرستاری

فاطمه عباسی مرنی | abasi marani f
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فرخنده مهری |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

پرویز کمالی |
دانشکده بهداشت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-193&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات