نشریه پرستاری ایران، جلد ۱۹۹۴، شماره ۹، صفحات ۶۰-۶۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمان مدارس ابتدایی در مورد بهداشت چشم دانش آموزان در شهر تهران سال ۱۳۷۱
چکیده فارسی مقاله این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی می باشد، که به منظور بررسی تاثیرآموزش بر میزان آگاهی مدارس ابتدایی در مورد بهداشت چشم دانش آموزان شهر تهران انجام شده است. در این پژوهش 60 معلم از جامعه پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای انتخاب شد. جهت گرد آوری داده ها در مورد تاثیر آموزش بر میزان گاهی معلمان مدارس ابتدایی در مورد بهداشت چشم دانش آموزان پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش و بر اساس اهداف پژوهش تنظیم گردید، که سوالات بخش اول در مورد خصوصیاب فردی واحدهای مورد پژوهشس و سوالات بخش دوم در زمینه رعایت نکات بهداشتی چشم، عیوب انکساری و یماریهای چشم بوده است. نتایج حاصی از مقایسه میزان اطلاعت قبل و بعد از آموزش نشان داد که آموزش بر این امر با بیش از 95 درصد اطمینان موثر بوده است. روشهای آماری مورد استفده برای تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمان مدارس ابتدایی ، در مورد تک تک سوالات تست آماری مک نمار بوده که بر طبق آن موثر واقع سدن آموزش بررسی شد. جهت بررسی تاثیر آموزش و تعیین روابط آنها با مستغیر های سن، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، سابقه کار و مدارک تحصیلی از آزمون تفاوت میانگین یا آزمون تی استفاده گردید و جهت تعیین همبستگی بین نمرات قبل و بعد از آموزش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of education on primary schools teachers' knowledge about ophthalmic health in their students, Iran, Tehran
چکیده انگلیسی مقاله EXTRACT: The aim of this study is to determine effects of education on primary schools teachers' knowledge about ophthalmic health in their students. This is a quasi experimental research. A sample of 60 teachers was selected by random sampling. The tool for data gathering was a questionnaire with two parts base on the research objectives. The first part included some questions about individual's characteristics of participants, and the second part included some questions about compliance with ophthalmic health and common ophthalmic diseases. Information of teachers' pre and post education in 95 present confident interval and using Mcnemar statistical test, had significant difference. In order to determine relationship between education and variables such as age, marital status, number of children, years of service and so on, T test were used. Correlation between scores pre and post education measured by using Pearson's correlation coefficient.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ophthalmic health, education, knowledge

نویسندگان مقاله معصومه حبیبی توتکابنی | habibi toutkaboni m
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فاطمه جوادی |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

لیدیا الوندیان | لیدیا
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محمود محمودی |
دانشکده بهداشت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

فرخنده مهری |
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-151&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات