مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۳، شماره ۹۲، صفحات ۱۶-۲۴

عنوان فارسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از ابزار لایب‌کوآل
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: سنجش کیفیت، برنامه‌ریزی بایسته برای بهبود کیفی خدمات سازمان‌هاست. کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، به عنوان مراکز تأمین و گسترش اطلاعات تخصصی برای جامعه پزشکی کشور، اهمیت ویژه‌ای دارند. هدف: بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از پرسشنامه لایب‌کوآل، به عنوان متداول‌ترین ابزار بین‌المللی مواد و روش‌ها: این مطالعه، توصیفی مقطعی و جامعه آماری آن دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند. نمونه‌ها 135 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده‌ و داده‌های پژوهش با پرسشنامه لایب‌کوآل در نیمه دوم سال تحصیلی 92-1391 شمسی توزیع، گردآوری و با نرم‌افزار اکسل شکاف کفایت و برتری بدست آمده تحلیل شد. نتایج: میانگین کلی کمینه انتظار کاربران 9/5، میانگین کلی بیشینه انتظار کاربران 8 و میانگین کلی سطح واقعی خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان 24/6 بدست آمد. میانگین شکاف کفایت در ابعاد سه‌گانه ابزار لایب‌کوآل مثبت و به ترتیب برای "فضای کتابخانه" 23/0، "موثر بودن خدمات" 58/0، و بعد سوم "کنترل اطلاعات" 13/0 محاسبه شد. نتیجه‌گیری: چگونگی سطح ارائه خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی مناسب است و برای رسیدن به وضعیت بهینه باید در خصوص ارائه راهکارهای عملی چاره‌اندیشی کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خدمات کتابخانه‌ای، دانشجویان، کتابخانه‌های پزشکی، لایپ‌کوآل

عنوان انگلیسی Evaluating the Quality of Library Services at Guilan University of Medical Sciences Using LibQUAL Tool
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Assessment of quality services is an essential program to improve the organizational level. Health sciences libraries have the main role in the dissemination of specialized information to the medical communities Objective: quality services provided by the libraries of Guilan University of Medical Sciences were assessed through applying the Libqual tool, the most common international instrument. Materials and Methods: This is a descriptive cross -sectional study and its statistical population was the undergraduate medical students. The sample size was 135 undergraduate medical students who were selected in simple randomized sampling method. Data gathering was done by applying the Libqual questionnaire in the academic year 91-92 (2012-2013). The data were analyzed using Excel Software for calculation of Adequacy and, so were Superior gaps. Results: The average of overall minimum expectation of service levels in three dimensions was 5.9, in desired expectation of service levels was8, and in perceived service levels was calculated 6.24. The average of adequacy gap in three dimensions was positive, in order for "Library as Place" was 0.23, in "Effect of Service" was 0.58, and so in "Information Control" was calculated 0.13 Conclusion: Service levels of libraries at Guilan University of Medical Sciences, according to medical undergraduate students’ perspectives are appropriate and practical solutions must be designed to get to optimal conditions and standards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله LibQUAL, Libraries- Medical, Library Services,Students

نویسندگان مقاله محمد اسماعیل پوربندبنی | m esmaeilpour bandboni
nursing and midwifery - paramedic school, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب س - پیراپزشکی شرق گیلان لنگرود ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

حسن عباسپور | h abbaspour
centeral library, guilan university of medical sciences, rasht, iran
کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

ابوذر رمضانی | a ramezani
nursing and midwifery - paramedic school, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب س - پیراپزشکی شرق گیلان لنگرود ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فرخ قلی پور | f gholipoor
nursing and midwifery - paramedic school, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب س - پیراپزشکی شرق گیلان لنگرود ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

فاطمه رمضانی پاکپورلنگرودی | f ramezani pakpour langeroudi
kerman university of medical sciences
کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-633&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات