مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۱، شماره ۸۲، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی تاثیر تلفیق الگوی مرحله‌های تغییر و تئوری خود تعیین‌کنندگی در ارتقاء و تداوم رفتارهای ورزشی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: به‌رغم فایده‌های زیاد رفتار ورزشی هنوز کم‌تحرکی یکی از مشکل‌های بهداشتی در دانشجویان است. موضوع کلیدی در تحقیق رفتار ورزشی بکارگیری الگوهای تغییر رفتار برای ارتقاء و پایداری رفتار ورزشی است. مطالعات قبلی نشان داده که با توجه به پیچیدگی رفتار ورزشی با یک مدل نمی‌توان مداخله موثر و پایداری نمود. هدف: تعیین تاثیر مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیین‌کنندگی بر ارتقاء و تداوم رفتار ورزشی دانشجویان مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی بود و دو گروه شرکت داشتند: یک گروه آزمون(66 دانشجو) که مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیین‌کنندگی را دریافت کردند و گروه دیگر کنترل(67 دانشجو) که مداخله‌ای توسط پژوهشگر بر آنها انجام نشد. پیش از مداخله، فوری بعد از مداخله و 8 ماه پس از مداخله، سازه‌های مدل مراحل تغییر و تئوری خود تعیین‌کنندگی و میزان رفتار ورزشی دانشجویان ارزشیابی شد. نتایج: آزمون‌های آماری تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافی، سازه‌های مدل مراحل تغییر وتئوری خود تعیین‌کنندگی و میزان رفتار ورزشی پیش از مداخله نشان نداد. اما در ارزشیابی بعد از مداخله و پی‌گیری، تفاوت معنی‌دار در میزان رفتار ورزشی و مراحل تغییر رفتار ورزشی بین دو گروه بدست آمد(001/0P<). همچنین، آزمون‌های آماری اختلاف معنی دار مراحل تغییر رفتار ورزشی و میزان رفتار ورزشی در گروه آزمون را در سه مقطع زمانی قبل، بعد و پیگیری نشان داد ( 001/0P<). نتیجه‌گیری: مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیین‌کنندگی در ارتقاء و تداوم رفتار ورزشی دانشجویان موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of an Integrated Transtheoretical Model and Self-Determination Theory on the Promotion and Maintenance of Exercise Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Despite the many benefits of exercise behavior, lack of physical activity is a health problem in college students. A key issue in exercise behavior research is using health behavior models in order to promote and maintain exercise behavior. Previous research has shown that due to the complex and dynamic nature of exercise behavior change, it seems unlikely that a single theoretical approach can truly capture it. Objective: The effect of the integrated model of Transtheoretical model and self-determination theory on the promotion and maintenance of exercise behavior among college students. Materials and Methods: This study was a randomized controlled trial. The experimental group (66 students) received the intervention based on TTM and SDT, and control group (67 students) did not receive any intervention by the researcher. Evaluation was conducted by tools based on the constructs of TTM and SDT as well as METs, before intervention, post intervention and after 8 months. Results: There were no significant differences between the two groups before the intervention regarding the demographic variables, constructs of TTM and SDT and METs. The study findings showed significant differences in the exercise behavior stage of change and METs (P< 0.001) between experimental group and control group in the post intervention and follow up evaluation. Also, significant improvement in the exercise behavior stage of change and METs in the experimental group throughout pre, post and follow up intervention was observed (P< 0.001). Conclusion: Education intervention based on an integrated model of transtheoretical model and self-determination theory has effects on the promotion and maintenance of exercise behavior among college students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ربیع اله فرمانبر | r farmanbar
department of health education, shahid beheshti faculty of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
. رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پرستاری و مامایی شهید دکتر بهشتی، گروه بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

شمس الدین نیکنامی | sh niknami
department of health education, faculty of medicine, tarbiat modarres university, tehran, iran
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا حیدرنیا | a r heydarnia
department of health education, faculty of medicine, tarbiat modarres university, tehran, iran
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-20&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات