مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۰، شماره ۸۰، صفحات ۷۴-۸۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش مدیریت رفتار بر میزان رضایت زناشویی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نارسایی توجه
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: سلامت روانی مادران کودکان دچار اختلال بیش فعالی _ نارسایی توجه، همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی _نارسایی توجه به دلیل این که با چالش‌های والدگری بیشتری روبرو هستند، استرسی فراتر از مادران کودکان سالم دارند. تحقیق نشان می‌دهد که این گونه تنش‌ها در خصوص مدیریت رفتار فرزندان اغلب منجر به تعارض و تضاد بین زن و شوهر می‌شود. در این راستا تأثیر آموزش مدیریت رفتار جهت ارتقای سلامت روانی مادران در مطالعات متعدد تأیید شده‌است. هدف: بررسی تأثیر آموزش مدیریت رفتار بر میزان رضایت زناشویی مادران کودکان دچار اختلال بیش فعالی- نارسایی توجه مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی 20 نفر از مادران مراجعه‌کننده به مرکز تخصصی مشاوره و درمان کودکان و نوجوانان گیل که کودک (12-6 ساله) دچار اختلال بیش فعالی _ نارسایی توجه داشتند، با انتخاب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفته و در مطالعه شرکت داده شدند. مادران هر دو گروه که از نظر برخی عوامل جمعیت شناختی (سن مادر و فرزند، تحصیلات مادر، شغل مادر، تعداد فرزندان، ترتیب تولد فرزندان و میزان درآمد خانواده) همگن شده بودند، پرسشنامه‌ رضایت زناشویی انریچ را قبل از شروع جلسه و دو هفته بعد از پایان جلسه نهم تکمیل کردند. نتایج: داده‌های پ‍ژوهش پس از استخراج با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با روش آماری تحلیل واریانس (طرح اندازه‌گیری‌های مکرر) بررسی شد. نتایج نشان داد میزان رضایت زناشویی در گروه آزمایش (014/0α= و 65/6F=) نسبت به گروه شاهد به صورت معنی‌دار افزایش یافته‌است(05/0≥p ). نتیجه‌گیری: کاربرد آموزش مدیریت رفتار در ارتقای سلامت خانواده و افزایش رضایت زناشویی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نارسایی توجه مؤثر است. در نتیجه پیشنهاد می‌شود برنامه آموزشی مدیریت رفتار برای این مادران در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Efficacy of the Management Behavioral Training on the Levels of Marital Satisfaction in the Mothers of ADHD Children
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The Management behavioral training for the mothers of ADHD children has an effective role in decreasing behavioral problems in children. Objective: This study examined the efficacy of the Management Behavioral Training on the levels of marital satisfaction in the mothers of ADHD children. Materials and Methods: In this clinical trial study, twenty mothers (10 in each experimental and control group) who had at least one child with clinically diagnosed ADHD and aged between 6 to 12 years old, were recruited from the consecutive referrals to the child and adolescent psychiatric clinic of Gil and baby clinic, Rasht, Iran . The mothers in the two groups were matched in some demographic variables including age, education, occupation, number of children, the birth sequence of children and family income. Mothers in both groups completed two scales: Enrich Marital Satisfaction Inventory as a pre test and post test assessment. Subjects in experimental group participated in nine subsequent management behavioral training workshop sessions. The discrepancies of pre and post intervention were compared between two groups by SPSS software using repeated measure ANOVA statistical method. Results: The obtained data were analyzed using SPSS and variance analysis. AS revealed, intervention group had significant improvement on the levels of marital satisfaction in comparison with the control group (P< 0.005). Conclusion: According to the findings of this study, use of Management Behavioral Training is recommended to increase the level of marital satisfaction of the mothers with ADHD children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید ولی اله موسوی | s v musavi
department of psychology, university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه گیلان، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ماندانا عبدالکریمی | m abdolkarimi
department of psychology, university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه گیلان، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

مهناز خسرو جاوید | m khosrojavid
department of psychology, university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه گیلان، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

مریم کوشا | m kusha
shafa hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان شفا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات