مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۹، شماره ۷۶، صفحات ۳۸-۴۷

عنوان فارسی بررسی منابع استرس در استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد ‌گیلان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: یکی از نکته‌های مهم مؤثر بر کارایی استادان فشار روانی و فرسودگی شغلی تدریجی است که ضربه بزرگی به حرفه آنها بویژه بر فرایند یادگیری و یاددهی توسط آنها وارد می‌کند. هدف: تعیین منابع استرس در استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد گیلان. مواد و روش‌ها: از ابتدای سال 1387 تا پایان سال 1388، 186 نفر از استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد گیلان بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین و براساس نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به متغیرهای متعدد تحقیق کنونی از پرسشنامه‌ای که توسط دیویس ِDieves، رابینز Robbinse و مک‌کی Mackay (1991) که برای سنجش استرس شغلی و منابع آن طراحی شده، استفاده شده است. این پرسشنامه دو بخش دارد که بخش اول به ارزیابی علائم استرس شغلی حاوی 20 ماده می‌پردازد علائم استرس شغلی را در سه ماه گذشته بررسی می‌کند و بخش دوم به سنجش منابع استرس شغلی می‌پردازد و شامل 50 ماده به منظور تعیین منابع استرس شغلی است و تجربه شغلی فرد را در طی یک سال گذشته بررسی می‌کند. نتایج: طبق یافته‌ها به‌طور کلی علائم و منابع استرس شغلی استادان در حد متوسط و در مردان نسبت به زنان بیشتر بود. هر چند که در بخشی از نتایج از نظر وضع استرس شغلی بین استادان دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی و آزاد گیلان تفاوت معنی‌دار وجود نداشت ولی بخش دیگری از یافته‌های تحقیق مؤید آن است که ارتباط آماری ویژگی‌های فردی مثل جنس، تحصیل و تعداد فرزندان با وضعیت و منابع استرس شغلی معنی‌دار است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، اکثر استادان استرس در حد متوسط دارند و از نظر علائم استرس شغلی بین استادان زن و مرد تفاوت معنی‌دار وجود دارد به‌طوری که مردان نسبت به زنان از نظر نوع دانشگاه، تحصیلات و ... منابع استرس شغلی بیشتری را نشان می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنش، دانشگاه‌ها، دانشگاهیان، فشار روانی

عنوان انگلیسی Survey the Stress Resources on Academic Staff Members in Guilan University, Guilan University of Medical Sciences and Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: One of the most important issues which affected on efficiency of academic staff members and particularly on teaching and learning process is stress. Objective: Survey the stress resources on academic staff members in Guilan University, Guilan Medical Sciences University and Islamic Azad University. Materials and Methods: Since first month of 2007 to the end of the 2008, 186 academic staff members in Guilan University, Guilan University of Medical Sciences and Islamic Azad University were selected base on kerjesy and Morgan and cluster sampling. Robbins and MacKay questionnaire were used for collecting information related to the different variables in the present research. This questionnaire consisted of two different parts which included 20 items about signals of vocational stress which was covered three months ego and 50 items which investigated vocational stress and vocational experiences in one year ego. Results: In general, academic staff members had stress signals and resources in medium rate. But this signal in male staff is more than female. Although, in some part of the results, there was no significant difference among three mentioned universities, but there was a significant difference in other findings of individual characteristics such as gender, study and number of children with vocational stress resources in two different gender of staff members. Conclusions: According to the results, majority of academic staff members had stress in medium rate. There was a significant difference between male and female academic staff members, So that, male academic staffs showed more stress with respect to the type of university, study and stress resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Staff Members, Stress, Tension, Universities

نویسندگان مقاله عباس صادقی | a sadeghi
faculty of humanities, guilan university, rasht, iran
رشت، دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محمدکریم معتمد | m k motamed
faculty of agronomy, guilan university, rasht, iran
رشت، دانشگاه گیلان، دانشکده کشاورزی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-92&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات