مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۸۲-۸۹

عنوان فارسی تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که می‌تواند بر توانایی یادگیری، تصمیم‌گیری، عملکرد، اجرا و ... دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی طی دوران تحصیل و فراگیری مهارت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بالینی مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، طب فشاری از روش‌های غیردارویی مؤثر بر کاهش اضطراب در افراد است. هدف: تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در بدو دوره کارآموزی بالینی بررسی شد. مواد و روش‌ها: این پ‍‍‍ژوهش مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور است که در آن میزان اضطراب 66 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و اتاق عمل که برای اولین بار به محیط‌های بالینی "نوزادان، زایمان واتاق عمل" برای کارآموزی آمده بودند، به طور تصادفی در دو گروه مداخله P6 و Thumb قرار گرفتند. ابزار در این مطالعه پرسش‌نامه‌هایی مشتمل بر دو بخش بود: 1)از ویژگی‌های دموگرافی نمونه‌ها دو مورد سن و جنس ثبت شد. 2) میزان اضطراب آشکار و پنهان نمونه‌ها قبل و بعد از مداخله P6 و Thumb با مقیاس اشپیل برگر بررسی شد. پس از جمع‌آوری و ثبت داده‌ها، تجزیه و تحلیل با نرم‌افزار 16 SPSS انجام شد. تحلیل قدرت مطالعه نیز با نرم‌افزار stata صورت گرفت. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 80/1±26/21 سال بود و 9/93 درصد نمونه‌ها مؤنث بودند. دو گروه مداخله P6 و Thumb از نظر سن و جنس همگن شده بودند. بین میانگین اضطراب آشکار و پنهان در کل دانشجویان قبل ازمداخله P6و Thumb اختلاف آماری معنی‌دار بدست نیامد و دو گروه از این نظر همگن بودند. میانگین اضطراب آشکار و پنهان پس از مداخله (فشار بر نقطه P6) در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل افزایش نشان داد. در حالی که میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از اعمال فشار نسبت به قبل از مداخله در دانشجویان مامایی کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد نداشتن تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل ناشی از شرایط محیطی ویژه بخش‌های نوزادان و اتاق عمل، علل مراجعه مددجویان و نیز حساس بودن موقعیت آنان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، دانشجویان، طب فشاری

عنوان انگلیسی The Effects of Acupressure on Anxiety Nursing, Midwifery and Operating Room Students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Anxiety is a type of worry and fear can effects learning, decision making and performance of medical sciences and clinical decision making. Based on literature review, acupressure non medical method for decrease of anxiety is an appropriate method to reduce anxiety. Objective: Determine the effects of acupressure on anxiety nursing, midwifery and operating room students in the beginning of clinical training. Materials and Methods: In this single-blind clinical trial study, 66 students of nursing, midwifery and operating room that were in the parts of neonatal, delivery and operating room in the beginning of training course were selected. They were divided to P6 and Thumbs groups. The questionnaire included two parts: 1)demographic data(sex & age), 2)Silberberg state trait anxiety scale completed before and after applying pressure in each group. Data analyzed by SPSS 16 software. Stata software used for study power analysis. Results: The mean and standard deviation was 21/26+1/80 for age and 93/9%of samples were female. Also P6 and thumb group were equal in age and sex. There were not any significant difference between state and trait anxiety before intervention in all of the students and two groups were equal. In addition after acupressure we found increased mean of state and trait anxiety in nurse and operative room students than before acupressure, but it decreased in midwifery students that this was not significant statistically. Conclusion: It seems that ineffectiveness of acupressure on nurse, midwifery neonatal and operative room parts, causes of client`s referral and their condition sensitivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acupressure, Anxiety, Student

نویسندگان مقاله ساقی موسوی | s moosavi
or department, faculty of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، گروه اتاق عمل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مهشید میرزایی | m mirzaei
or department, faculty of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، گروه اتاق عمل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

پروانه رضاسلطانی | p reza soltani
or department, faculty of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، گروه اتاق عمل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-161&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات