مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۸، شماره ۷۰، صفحات ۶۴-۷۳

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: به نظر سازمان جهانی بهداشت مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است وگروه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار گیرند، معتادان به مواد مخدر بویژه معتادان تزریقی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر HIV بوده و در حال حاضر حدود 66% موارد ایدز در کشورمان مربوط به آنهاست. هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در معتادان زرندیه انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد است، جامعه پژوهش 49 مرد معتاد در انجمن تولد دوباره زرندیه بودند که با توجه به حجم محدود نمونه به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد بود. پس از برگزاری آزمون اولیه، نتایج با آزمون‌های آماری کای دو،t-test و همبستگی، تجزیه و تحلیل شد، سپس محتوای آموزشی براین اساس طراحی، تدوین و اجرا شد. 2 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 42% نمونه‌ها آگاهی خوب، 31% سابقه تماس جنسی پرخطر و32%0 سابقه استعمال مواد به روش تزریقی داشتند. از نظر اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی اکثر نمونه‌ها شدت درک بالایی داشتند و بین میانگین نمره همه سازه‌ها (حساسیت، منافع، موانع و شدت درک) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌دار بدست آمد(0001/0>p). نتیجه‌گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز مؤثر بوده است. همچنین، با توجه به یافته‌های این پژوهش پیشنهاد می‌شود برای رفع موانع رفتارهای پیشگیری‌کننده با آموزش‌های مشابه و استفاده از نظریه‌ها و الگوهای دیگرتغییر رفتار در سطح فردی و سازمانی، برنامه‌ریزی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Health Education Based on Health Belief Model on Preventive Actions of AIDS on Addict in Zarandieh
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Based on World Health Organization (WHO) studies health education is the best possible way for HIV prevention. To Fulfit the matter high risk population is the priority. Injecting drug user is heavily affected and accounts for near 66% of all cases. Objective: This study goal is to affect of health education program based on HBM model on the AIDS preventive behaviors of addict in zarandieh. Materials and Methods: This is a quasi-experimental before and after study, on 48 male addicted Tavoloddobareh association of Zarandieh selected as research units. Data collection tool was a questionnaire design based on Health Belief Model (HBM), knowledge and behavior. The training content was designed, edited, and executed after the analysis of the results of the first test. Two months after the intervention, the secondary test was performed using the same questionnaire. Function collected data was analyzed statically tests like t-test, chi-square. Results: 42% of addicted had good knowledge, 31% of them, had risky sexual and 45% had drugs injection. There were significant different, better mean scores of all parts before and after educational intervention. Conclusion: The results of the study indicated, designed health education program, on the basic of HBM was effective in AIDS preventive behaviors: this research suggest intervention study by using other methods a model for behaviors change.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود کریمی | m karimi
faculty of nursing, saveh university of medical sciences, saveh, iran
ساوه، دانشگاه علوم پزشکی ساوه، دانشکده پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ساوه (Saveh university of medical sciences)

فضل الله غفرانی پور | f ghofranipor
faculty of medicine, tarbiat modarres university, tehran, iran
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا حیدرنیا | a heidarnia
faculty of medicine, tarbiat modarres university, tehran, iran
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-173&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات