|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۳۴-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
رضایتمندی از خدمات ارائه شده به سالمندان آسایشگاه معلولان و سالمندان رشت ۱۳۸۶ |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: پیری اجتنابناپذیر و غیرقابل بازگشت بوده و سرنوشت محتوم هر انسان در کره خاکی ماست؛ لذا آشنایی با فرایند پیر شدن، شیوههای برخورد با سالمندان و رفتارهای خاص این دوران و طراحی سازکارهای مراقبتی امری ضروری است که جامعه امروز ما بیش از پیش به آن نیازمند دارد. هدف: تعیین میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده به سالمندان ساکن در آسایشگاه معلولان وسالمندان رشت. مواد و روشها: این مطالعه، توصیفی و از نوع سرشماری است. 100 مددجو انتخاب و بررسی شدند. معیارهای پژوهش شامل سن بالای 65 سالگی، نداشتن زوال عقل و اختلال روانی برحسب اطلاعات پرونده مددجویان در نظر گرفته شد. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع سرشماری و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق- ساخته و مقیاس سنجش میزان ناتوانی مددجویان سالمند مراکز مراقبتی دراز مدت در فعالیت روزانه،Disability categories LTC projection Study بود. اطلاعات با پرکردن پرسشنامه و مصاحبه با سالمندان بدست آمد- پرسشنامه شامل دو بخش، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافی و بخش دوم شامل ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و فضای فیزیکی آسایشگاه و ارتباط آنها با برخی از مشخصات دموگرافی بود. بر اساس مقیاس لیکرت برای هر سوال 5 ستون کاملاً راضی با نمره (4)، راضی با نمره (3)، ناراضی نمره (2)، کاملاً ناراضی نمره (1) و نظری ندارم (نمره صفر) و میزان رضایت مددجویان از مراقبت های ارائه شده در سه سطح رضایت ضعیف (33-0) و رضایت متوسط (66-34) و رضایت بالا (100-67) در نظر گرفته شد- این اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار spss14 آزمونهای آماری من ویتنی یو و کروسکال والیس، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس یکطرفه و توکی جزیه و تحلیل شد. نتایج: میزان رضایت از مراقبتهای جسمانی(58%)، مراقبتهای روانی(29/66%) و مراقبتهای اجتماعی (39/59%) بود و میزان رضایت از فضای فیزیکی آسایشگاه (1/71%) بوده است. بین رضایتمندی در حیطه جسمانی با متاهل بودن و متوسط درآمد بیشتر و ناتوانی شدید افراد در انجام فعالیت، ارتباط آماری معنیدار بود و ارتباط بین رضایتمندی در حیطه روانی با محل اقامت قبلی نیز معنیدار بود. همچنین بین رضایتمندی در حیطه اجتماعی با وضعیت سلامت و ناتوانی در انجام فعالیت و ارتباط بین رضایتمندی در حیطه فیزیکی با جنس افراد معنیدار بود. نتیجهگیری: در کل میزان رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در حد متوسط (07/62) بوده است. بنابراین، مدیران و مسئولان پرستاری این مراکز باید با برنامهریزی خاص، آموزش کارکنان، بکارگیری روانشناسان مجرب و فراهم نمودن امکانات و تسهیلات مناسب برای انجام فرایض دینی و معنوی، ارائه خدمات براساس میزان توانایی و مشارکت مددجویان، تنظیم برنامههای تفریحی- سیاحتی و ورزش، فراهم کردن تسهیلات برای گردش، تفریح و ورزش، ارتباط با دوستان و خانواده، نیازهای ویژه سالمندان و اصلاح روشهای مراقبتی همت گمارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایتمندی، خدمات ارائه شده، سالمندی |
|
عنوان انگلیسی |
Determine the Satisfaction Level of Services which are given to Elderly in Rasht Disabled and Elderly Residential |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Oldness is an inevitable phase in the end of every human’s life, so knowing the process of oldness and special problems of it and designing curative and supportive services for it is a necessity for medical principles of the every society. Objective: Determine satisfaction of services which are given to elderly in Rasht disabled and elderly residential in 2008. Materials and Methods: This is a descriptive census study. Date was collected from questionnaire and interview of 100 person population of RDER who had more than 55 years old and hadn’t dementia or psychological and mental disorders according to their medical files. The study was a survey (without sampling) and the data collection was done by a researcher- made questionnaire. The disabilities were measured by LTC disability categories and answers which are given in interviews. Questionnaire had two parts: The first part collected demographic data, the second part related to physical mental social and physical Environment. Following likert, every question had five answers as satisfied: completely (4), satisfied (3), unsatisfied (2), unsatisfied completely (1) and no opinion (0). Satisfaction level was classified as weak (0-33), moderate (34-66) and high (67-100). Data analysis was done by Man Whitney, croscal wallis and spearman and tocki indices and one way variance analysis using SPSS 14. Results: Level of satisfaction from physical cares was 58%, from psychological cares was 66.29%, from social cares was 59.39% and from physical environment was 71.1%. There was a statistically significant relation between satisfaction from physical services with the marital status, Income average level and inabilities in ADLs Relation between mental satisfaction and previous residential place, relation between social satisfaction from physical environment and gender were significant. Conclusions: The overall level of satisfaction from services which are given in RDER was in middle range (62.07%). Therefore manageria and exe cutive officials of RDER Should modify their plan of care giving for preparation of more equipment and educated care givers (Especially psychologists), special services for religious and spiritual rituals, sports and enterdainment. This modification should cover abilities and desires of olds and make opportunity for visiting friends and family beside routine programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Aging , Elderly care, Level of satisfaction |
|
نویسندگان مقاله |
محمد صاحب الزمانی | m sahebzamani medical sciences unit, islamic azad university zargandeh, shariaty st, tehran, iran تهران، خیابان شریعتی، زرگنده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فردین مهرابیان | f mehrabiyan research and sciences unit, islamic azad university, tehran, iran تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
علیرضا اصغرزاده | a r asgharzadeh poorsina hospital, rasht, iran رشت- بیمارستان پورسینا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-194&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|