مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۹-۲۳

عنوان فارسی بررسی عوامل موثر بر کسب شایستگی بالینی از دیدگاه پرستاران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: شایستگی یکی از موضوعات بحث برانگیز در حوزه مراقبت‌های سلامتی است که از اهمیت زیادی در حیطه های مختلف پرستاری از جمله آموزش، بالین و مدیریت پرستاری برخوردار می باشد. هر چند تاکنون پژوهش‌های متعددی در رابطه با ابعاد مختلف این مفهوم نظیر معنای شایستگی و نحوه اندازه‌گیری آن در پرستاری انجام شده و مقالات زیادی نیز در این رابطه انتشار یافته است؛ اما تحقیقات چندانی به منظورشناسایی عواملی که خود پرستاران به عنوان عوامل اثرگذار بر کسب شایستگی ادراک نموده اند؛ انجام نشده است. بر این اساس در پژوهش حاضر سعی شده است عوامل موثر بر کسب شایستگی‌های بالینی پرستاران بر اساس تجارب خود آنها مورد بررسی قرار گیرد. شناسایی عوامل مذکور این امکان را به مدیران و مربیان می دهد تا با انتخاب استراتژی‌های مناسب اقدامات موثری را در جهت تقویت شایستگیهای بالینی پرستاران به اجراء در آورند. هدف: این مطالعه به منظور شناسایی عوامل موثر بر کسب شایستگی های بالینی پرستاران انجام شده است. مواد و روش‌ها: این تحقیق یک پژوهش کیفی است که با استفاده از روش "تجزیه و تحلیل محتوایی" انجام شده است. نمونه این پژوهش را پانزده نفر از پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل می دادند که در چهارچوب نمونه‌گیری غیر احتمالی و با روش "نمونه گیری مبتنی بر هدف" انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه –ساختاریافته ای که با استفاده از ضبط صوت بر روی نوارضبط می‌گردید؛ جمع آوری گردید. محتوای این مصاحبه ها پس از تبدیل به متن بر اساس متدولوژی انتخاب شده در این پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در مجموع شش طبقه مفهومی مرتبط با هم از داده‌های حاصل از این پژوهش بدست آمد. این طبقات مفهومی که در برخی موارد با یکدیگر همپوشانی نیز دارند عبارتند از: (I) تجربه (I I) فرصتها (I I I) محیط (IV) خصوصیات فردی (V) انگیزه و(VI) دانش نظری. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، طیف گسترده ای از عوامل و شرایط درون فردی و برون فردی بر کسب شایستگی بالینی پرستاران اثرگذار هستند. با شناسایی این عوامل مدیران و مربیان پرستاری خواهند توانست با اتکاء بر بصیرتی مبتنی بر یافته‌های علمی، فعالیت‌های مدیریتی و آموزشی خود را به گونه‌ای طراحی و اجراء کنند که شرایط لازم برای کسب شایستگی‌های بالینی پرستاران فراهم آید. در عین حال بنظر می رسد یافته‌های این پژوهش تا حدود زیادی قابلیت کاربرد در بهبود زمینه ایجاد و ارتقاء شایستگی های بالینی در شاغلین سایر رشته های مرتبط با سلامتی که در نهایت بهبود کیفیت ارائه خدمات سلامتی را بدنبال خواهد داشت را نیز داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاران، پژوهش کیفی، صلاحیت بالینی، کیفیت مراقبت بهداشتی

عنوان انگلیسی Factors Defined by Nurses as Influential Upon the Development of Clinical Competence
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Competence is acknowledged as a controversial issue in health care settings, which affects many different aspects of the nursing profession such as education, practice and management. Although a number of research and discussion papers have explored the issue of competence in nursing and in particular the meaning and assessment of nursing competence, to date little research has been carried out to survey the factors identified by nurses themselves as being influential upon the development of professional competence in nursing. In this regard, this study attempted to reveal factors that contribute to the formation of competence based on nurses’ experience. Once these factors understood, managers and educators might be able to implement appropriated strategies to boost nursing competence development. Objective: This study was conducted to explore and identify factors described by nurses as influential on the development of professional competence in nursing. Materials and Methods: This study is a qualitative study, which was done through content analysis. The sample consisted of fifteen registered nurses who were recruited from two Tabriz university-affiliated hospitals, which were chosen by non-probable sampling and by “sampling based on objective”. Tape-recorded semi-structured interviews were used as the data collection method. ‏The contents of the interviews were transcribed into statements based on chosen methodology and then analysed. Results: Six interrelated categories were identified from the collected data. These categories, which have some degrees of overlap, include: (I) experience (II) opportunities (III) environment (IV) personal characteristics (V) motivation (VI) theoretical knowledge. Conclusions: Based on the findings obtained, a wide domain of internal and external personal conditions and factors influence achieving clinical competence. An understanding of these factors gives nursing managers and educators a scientific basis for closer dealing with this debatable issue. Nurses need this knowledge to be better able to pursue effective competency development pathways and ultimately to be prepared for providing a high standard of care. Thus the findings of this study could have important implications for nursing practice, management and education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره پارسا یکتا | z parsa yekta
لنگرود- دانشکده پرستاری مامایی حضرت زینب س شرق گیلان

فضل ا احمدی | f ahmadi


رسول تبری | r tabari



نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-414&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات