|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۸۴-۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل بازدارنده انجام تحقیق از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه :علم، پژوهش، فرهنگ و سیاست به هم وابستهاند و بروز تحولات در هر یک از این حوزهها نمیتواند بدون ایجاد تحولاتی هماهنگ در دیگر حوزهها تحقق یافته و پایدار بماند. پژوهش یکی از محورهای کلیدی در امنیت ملی بوده و کمیت و کیفیت تولیدات علمی نیز یکی از مهمترین شاخصهای توسعه ملی در کشور محسوب میگردد. البته در حال حاضر فاصله زیادی بین تولیدات علمی ایران با بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. علیرغم افزایش میزان اعتبارات تحقیقاتی و همچنین تعداد محققان در کشورمان، تعداد طرحهای تحقیقاتی مصوب دانشگاههای علوم پزشکی و مقالات بین المللی منتشر شده افزایش مناسبی نداشته است. لذا آگاهی از عوامل بازدارنده و تنگناهای انجام تحقیق در عناصر اصلی دانشگاهها (اعضاء هیأت علمی ) و حل نمودن آنها به منظور ارتقاء کمی و کیفی پژوهش و آموزش در کشورمان ضروری به نظر می رسد . هدف : این مطالعه به منظور تعیین عوامل بازدارنده انجام تحقیق از دیدگاه اعضاءهیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1381 انجام شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر به روش توصیفی با استفاده از پرسشنامهای که توسط فونک و همکاران ساخته شدهبود، پس از تعیین روایی و پایانی انجام گردید. پرسشنامه به طور مستقیم به کلیه اعضاء هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (287 نفر) داده شد و در نهایت 186 نفر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و توسط آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بررسی نتایج نشان داد که عوامل سازمانی-اداری از دیدگاه اعضاء هیأت علمی از مهمترین موانع تحقیق به شمار میرود. اکثریت اعضاء هیأت علمی (9/76%) با مرتبه استادیاری معتقد بودند که مسئولین و مدیران به نتایج تحقیقات کاربردی توجهی نمیکنند در حالیکه اکثریت اعضاء هیأت علمی (6/87%)بامرتبه مربی معتقد بودند که انگیزه قوی و مناسبی برای امر پژوهش وجود ندارد. نتیجه گیری: میتوان با رهبری و مدیریت اثربخش پژوهش دانشگاهها و ایجاد تسهیلات و امکانات پژوهشی نظیر تشکیل هستههای مشاوره پژوهش و کوتاهبودن روند بررسی وتصویب طرحها و از طرفی با کاهش ساعات تدریس و وظایف آموزشی و ایجاد فرصت در زمینه پژوهش و توانمندسازی پژوهشی اعضاء هیأت علمی به رفع تنگناهای پژوهشی پرداخت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پژوهش، دانشگاه ها، نگرش، هیأت علمی |
|
عنوان انگلیسی |
Study of Constraining Factors of Research from the Viewpoint of Faculty Members in Guilan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Science, research, culture and politics are interdependent. Advent of developments in each of these fields can not be realized without establishment of the coordinated developments in other fields in a sustainable way. Research is one the key ares in the area of national security. Quality and quantity of scientific products are the most important indicators for national development in the country. At present, there is a great gap between the scientific products of Iran and many other countries in the world. Despite the increased rate of research credits as well as the increased number of investigators in our country, there is no appropriate increase in number of research projects approved by Iranian universities of medical sciences and in number of internationally published articles. Thus, we attempted to investigate the deterent factors and the constraints for research among the main elements of universities (faculty members). Objective: This study was carried out to determine the deterent factors for implementing the research projects from viewpoint of faculty members in Guilan University of Medical Sciences in 2003. Materials and Methods: Present study was carried out in a descriptive method by using a questionaires developed by Fonk et. al and its validity and reliability was established. The questionnaire was given directly to all faculty menbers of Guilan University of Medical Sciences (N=28) and finally, 186 people answered. Data were analyzed by statistical software of SPSS and inferential statistics. Results: Examination of results showed that administrative and organizational factors in view of faculty members were the most important deterent factors for research. The majority of faculty members (76.9%) as assistant- Professor believed that authorities and mamagers didn’t pay attention to the results of applied research while the majority of faculty members as educators (87.6%) believed that there was no strong motivation for research. Conclusion: Research limitations can be eliminated by effective leadership and management in the field of research in universities and by establishment of research facilities and possibilities such as establishing research consultation nucleus and shortencd period of time for assessment and approvement of research projects and by reduction of teaching hours and educational duties and by establishing opportunities in the areas of research and by enabling research areas by faculty members. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attitude, Faculty, Research, Universities |
|
نویسندگان مقاله |
ربیع اله فرمانبر | r farmanbar دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت
فریبا عسگری | f asgari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-425&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|