|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۸۶-۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: مدیریت مؤثر پژوهش دانشگاهها مستلزم داشتن مهارتهای مدیریتی است. هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی مهارتهای مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور و به منظور تعیین اهداف آموزشی این گروه انجام گردید. مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی برای 78 نفر معاونان و مدیران پژوهشی 39 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرسشنامههای خود ایفا ارسال شد؛ و در مجموع پاسخ 50 پرسشنامه دریافت گردید. این پرسشنامه شامل اندازهگیری مهارتهای فنی، ادراکی و طراحی و انسانی بود که با 5 درجه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم دستهبندی شد. مهارتهای فنی شامل 21 پرسش در 3 گروه مهارتهای متدلوژیک، تکنولوژیک و اداری مالی، مهارتهای ادراکی و طراحی شامل 11 پرسش، و مهارتهای انسانی شامل 8 پرسش دستهبندی گردید. همچنین مقدار صرف وقت و انگیزه مدیران نیز پرسش شد. نتایج: در مجموع حدود 60% مدیران مهارتهای مدیریتی خود را زیاد و 40% متوسط یا کمتر ارزیابی نمودند. مهارتهای متدلوژیک؛ شامل پژوهشهای کیفی، تجزیه و تحلیل دادهها ، منابع اطلاعات از ضعف بیشتری برخوردار بودند : در مورد مهارتهای اداری و مالی، نیاز آنان به بودجهبندی و مقررات مالی بیش از سایر موارد بود. مهارتهای ادراکی و طراحی ، نگرش سیستمی ، طراحی و طرحریزی، تحلیل موقعیت و آیندهنگری از نقاط ضعف حدود 74 % مدیران بود. در مورد مهارتهای انسانی، 86 % مدیران در جلب مشارکت مردم، 64% آنها در همکاری بین سنجشی و 52% در شیوه اجرای بحث گروهی ضعف داشتند. مدیران بیشترین وقت خود را صرف مهارتهای متدلوژیک در سازمان مینمودند(7/35%) و به ترتیب مهارتهای ادراکی (4/22%)، اداری و مالی (4/15%)، انسانی (5/14%) ، تکنولوژیک (8/11%) ، در ردههای بعد قرار داشتند. همچنین علایق شخصی با 7/39% بیشترین تأثیر را در انگیزه مدیران پژوهش برای کار داشت، وظایف سازمانی با 8/26% پس از آن قرار داشت. نتیجهگیری: مهارتهای مدیران پژوهشی دانشگاهها در موارد متدلوژیک ، تکنولوژیک، اداری و مالی، ادراکی و طراحی و انسانی براساس نتایج مطالعه باید در قالب برنامههای آموزشی تقویت گردد . بنابراین اهداف آموزشی ضروری در پایان مقاله آمده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانشگاهها، مدیران پژوهشی، مهارتهای مدیریتی |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of Managerial Skills of the Research Managers at the Universities of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Effective research management at the universities requires managerial skills. Objective: This study was conducted to assess the managerial skills of the research managers at the Universities of Medical Sciences in Iran in 2003. Materials and Methods: Self-administered questionnaire containing 21 items was designed to assess the technical skills (methodological, technological, budgeting), conceptual skills and the human skills of the managers. The rating scale of 5 degrees was used. The consuming time on each skill and the managers’ motivation for work were also asked. Results: Of the total number of 78 managers, 50 answered. About 60% of them have assessed their skills at high degree and 40% moderate or weak. Their assessment revealed that they are weaker in technical skills such as quantitative approach, data analysis, and resource identification, budgeting and financial skills. Concerning conceptual skills, they needed to be trained in systems approach, designing, situation analysis and prediction. The most of the managers’ time was spent on methodological skills (35.7%) and the other skills took the following ranks respectively: conceptual skills (22.4%), budgeting and financial skills(15.4%), human skills(14.5%), technological skills(11.8%). A personal incentive had more effects on their function (39.7%), and the organizational task was the second effective factor. Conclusion: It is concluded that managerial skills of the research managers should be empowered within the framework of in-service programs basing on the educational goal proposed in the paper. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Research Managers, Managerial Skills, Medical Universities |
|
نویسندگان مقاله |
سعید آصف زاده | s asefzadeh دانشگاه علوم پزشکی قزوین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-524&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|