مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۸۶-۹۶

عنوان فارسی ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: مدیریت مؤثر پژوهش دانشگاه‎ها مستلزم داشتن مهارت‎های مدیریتی است. هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی مهارت‎های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور و به منظور تعیین اهداف آموزشی این گروه انجام گردید. مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی برای 78 نفر معاونان و مدیران پژوهشی 39 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرسشنامه‎های خود ایفا ارسال شد؛ و در مجموع پاسخ 50 پرسشنامه دریافت گردید. این پرسشنامه شامل اندازه‎گیری مهارت‎های فنی، ادراکی و طراحی و انسانی بود که با 5 درجه بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم دسته‌بندی شد. مهارت‎های فنی شامل 21 پرسش در 3 گروه مهارت‎های متدلوژیک، تکنولوژیک و اداری مالی، مهارت‎های ادراکی و طراحی شامل 11 پرسش، و مهارت‎های انسانی شامل 8 پرسش دسته‎بندی گردید. همچنین مقدار صرف وقت و انگیزه مدیران نیز پرسش شد. نتایج: در مجموع حدود 60% مدیران مهارت‎های مدیریتی خود را زیاد و 40% متوسط یا کمتر ارزیابی نمودند. مهارت‏‎های متدلوژیک؛ شامل پژوهش‎های کیفی، تجزیه و تحلیل داده‎ها ، منابع اطلاعات از ضعف بیشتری برخوردار بودند : در مورد مهارت‎های اداری و مالی، نیاز آنان به بودجه‎بندی و مقررات مالی بیش از سایر موارد بود. مهارت‎های ادراکی و طراحی ، نگرش سیستمی ، طراحی و طرح‎ریزی، تحلیل موقعیت و آینده‎نگری از نقاط ضعف حدود 74 % مدیران بود. در مورد مهارت‎های انسانی، 86 % مدیران در جلب مشارکت مردم، 64% آنها در همکاری بین سنجشی و 52% در شیوه اجرای بحث گروهی ضعف داشتند. مدیران بیشترین وقت خود را صرف مهارت‎های متدلوژیک در سازمان می‌نمودند(7/35%) و به ترتیب مهارت‌های ادراکی (4/22%)، اداری و مالی (4/15%)، انسانی (5/14%) ، تکنولوژیک (8/11%) ، در رده‌های بعد قرار داشتند. همچنین علایق شخصی با 7/39% بیشترین تأثیر را در انگیزه مدیران پژوهش برای کار داشت، وظایف سازمانی با 8/26% پس از آن قرار داشت. نتیجه‌گیری: مهارت‎های مدیران پژوهشی دانشگاه‎ها در موارد متدلوژیک ، تکنولوژیک، اداری و مالی، ادراکی و طراحی و انسانی براساس نتایج مطالعه باید در قالب برنامه‎های آموزشی تقویت گردد . بنابراین اهداف آموزشی ضروری در پایان مقاله آمده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاهها، مدیران پژوهشی، مهارت‌های مدیریتی

عنوان انگلیسی Assessment of Managerial Skills of the Research Managers at the Universities of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Effective research management at the universities requires managerial skills. Objective: This study was conducted to assess the managerial skills of the research managers at the Universities of Medical Sciences in Iran in 2003. Materials and Methods: Self-administered questionnaire containing 21 items was designed to assess the technical skills (methodological, technological, budgeting), conceptual skills and the human skills of the managers. The rating scale of 5 degrees was used. The consuming time on each skill and the managers’ motivation for work were also asked. Results: Of the total number of 78 managers, 50 answered. About 60% of them have assessed their skills at high degree and 40% moderate or weak. Their assessment revealed that they are weaker in technical skills such as quantitative approach, data analysis, and resource identification, budgeting and financial skills. Concerning conceptual skills, they needed to be trained in systems approach, designing, situation analysis and prediction. The most of the managers’ time was spent on methodological skills (35.7%) and the other skills took the following ranks respectively: conceptual skills (22.4%), budgeting and financial skills(15.4%), human skills(14.5%), technological skills(11.8%). A personal incentive had more effects on their function (39.7%), and the organizational task was the second effective factor. Conclusion: It is concluded that managerial skills of the research managers should be empowered within the framework of in-service programs basing on the educational goal proposed in the paper.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research Managers, Managerial Skills, Medical Universities

نویسندگان مقاله سعید آصف زاده | s asefzadeh
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-524&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات