|
مجله سالمندی ایران، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در سالمندان |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف سالمندان احساس تنهایی و انزوای زیادی را تجربه میکنند که انتظار میرود کمبود مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی عوامل پدیدآورنده آن باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی در سالمندان انجام گرفت. مواد و روش ها این پژوهش مطالعهای مقطعی از نوع همبستگی است. نمونه آماری آن شامل 210 سالمند زن و مرد بود که از بین سالمندان شهر تهران با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی و بهزیستی روانشناختی بود دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی پیرسون و کاننی تجزیهوتحلیل شد. یافته ها نتایج نشان داد مؤلفههای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی پیشبینهای مثبت بهزیستی روانشناختی سالمندان بود. نتایج تحلیل همبستگی کاننی نشان داد چهار متغیر بنیادی برای درک روابط بین مجموعه متغیرهای ملاک و پیشبین مورد نیاز است و هر چهار بُعد از خردهمقیاسهایی از مجموعه پیشبین و ملاک تشکیل شدهاند. ضرایب بنیادی برای چهار بُعد اول به ترتیب 86/0، 58/0، 45/0 و 31/0 به دست آمد (P< 0.005). نتیجه گیری کمبود مهارتهای هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با بهزیستی روانشناختی پایین در سالمندان همبسته است. از اینرو برنامههای آموزشی برای ارتقای این مهارتها در سالمندان پیشنهاد میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، مهارت های اجتماعی، بهزیستی روانشناختی، سالمندان |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship of Emotional Intelligence and Social Skills With Psychological Well-being in the Elderly |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives Elderly People experience feelings of loneliness and isolation which is due to lack of social and emotional skills. Hence, we aimed to examine the relationship between emotional intelligence and social skills with psychological well-being in the elderly. Methods & Materials In this cross-sectional study, 210 elderly of Tehran City were enrolled using convenient sampling method. They completed Emotional Intelligence Inventory, Social Skill Inventory and Psychological Well-Being Inventory. Data were analyzed using Pearson and Canonical Correlation. Results Results indicated that components of emotional intelligence and social skills were positive predictors of psychological well-being in elderly. Canonical correlation analysis showed that four fundamental variables are needed to understand the relationships between the set of criterion and predicate variables. Fundamental coefficients for the first four dimension were 0.85, 0.58, 0.45 and 0.31 (P< 0.005). Conclusion Lack of social skills and emotional intelligence are associated with low psychological well-being in elderly. So, training programs for improving these skills in the elderly are recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهناز اخوان تفتی | Mahnaz Akhavan Tafti Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
ناهید مفردنژاد | Nahid Mofradnezhad Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran. گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2134-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|