|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۸۶-۹۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه :گسترش روزافزون دانش پزشکی و پی آمد آن شناخت مشکلات متعدد و از طرف دیگر تغییر نگرش از یادگیری "معلم محور " به "دانشجو محور "در آموزش عالی مسئولیتی جدید را برای برنامه ریزان ، مدرسان و دانشجویان فراهم ساخته است،که یکی از محورهای اصلی آن انتخاب مناسبترین روش یادگیری و یاددهی مرتبط با حرفه می باشد. هدف: در این میان روش یادگیری بر مبنای مسئله بیش از سایر روشها مورد توجه سازمانهای جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته است . اما به منظور دستیابی به بهترین انتخاب ، نیاز به انجام تحقیقاتی در زمینه اثربخشی روشهای مختلف یاددهی و یادگیری احساس می شود. مواد و روش ها :پژوهش حاضر که از نوع نیمه تجربی است، با هدف مقایسه تاثیرآموزش درس بیماریها و پرستاری خون به دو شیوه سخنرانی با یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری (در دو گروه آزمون و شاهد) انجام گرفته است . 4جلسه آموزش به روش سخنرانی برای گروه شاهد و 5جلسه آموزش به روش یادگیری بر مبنای مسئله برای گروه آزمون برنامه ریزی و اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه و در سه مرحله قبل ،یک و سه هفته پس از پایان آموزش محتوا گرداوری شد. نتایج: نتایج آزمونهای آماری نشان داد که گروه آزمون و شاهد از نظر معدل دیپلم ، معدل ترم قبل ، سن ، دانسته های اولیه، وضعیت تاهل و محل سکونت همگون بودند .نتایج آزمون تی زوج نشان دادکه آموزش سخنرانی برمیزان یادگیری( 005/0 p<)موثر است ، اما بر یادداری دانشجویان تاثیری نداشته است. از طرف دیگر روش یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیـری ( 005/0 p< ) و یادداری دانشجویان (005/0 p<) موثر بوده است. با این وجود اختلاف آماری معنی داری بین تاثیر روش سخنرانی و یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری دانشجویان مشاهده نشد ، هر جند که میانگین تفاضل نمرات قبل و یک هفته پس از آموزش در روش سخنرانی بیش از روش یادگیری بر مبنای مسئله بود . همچنین اختلاف معنی داری بین تاثیر روش یادگیری بر مبنای مسئله و سخنرانی بر میزان یادداری دانشجویان مشاهده نشد. هر چند که میانگین تفاضل نمرات یک و سه هفته پس از آموزش درگروه آزمون بیش از شاهد بود . نتیجه گیری: مشاهده میانگین نمرات بالاتر یادگیری و یادداری در گروه آزمون (پی.بی.ال) می تواند نشانگر مناسب بودن روش پی.بی.ال به عنوان جایگزین روش سخنرانی باشد. هر چندکه انجام پژوهشهایی مشابه در سطوح وسیعتر جهت انتخاب مناسبترین روشها برای کسب بهترین برایند ها ضرورت خواهد داشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تدریس، دانشجویان پرستاری، یادگیری، یادگیری بر مبنای مسئله |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparision of two Teaching Strategies : Lecture and PBL, on Learning and Retaining in Nursing Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Health care services require nurses who are critical thinkers, with high-learning skills, who can solve problems for which there are no standard solutions.Therefore,a change in the way teachers teach merits considerations. Objective: With regard to above considerations, this research has been carried out to compare the effects of two teaching methods: Lecture and PBL on learning and retaining in nursing students in Shahid Beheshti Nursing and Midwifery Faculty in Rasht. Materials and Methods: The sample of this semi-experimental study consisted of 29 students that were randomly divided into two groups control (students under lecture method) and experimental (students under PBL method). The data collection instrument was a questionnaire, which included (1) demographic data and (2) multiple choice questions for knowledge assessment. Results: The result of Paired T test showed that PBL strategy had positive effect on learning and retaining, but Lecture method had positive effect only on learning, without significant effect on retaining. There were no significant differences between the two methods on learning and retaining, however there were more benefits in lecture group in terms of learning and in PBL group in terms of retaining. Conclusion: Observation of higher mean score in expremental group compared with Control group can be indicator of appropriateness of P.B.L as a good replacement for lecture method.However, we need more researches for selecting appropriate methods. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مژگان بقایی لاکه | baghaie lakeh دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت- دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
زهرا عطرکار روشن | atrkar roshan دانشکده پزشکی- دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-548&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|