|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۱-۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در معلمان شهر کرمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، عبارتند از هر گونه اقدامی که برای افزایش و یا نگهداری سلامتی و خودشکوفایی فرد و یا گروه صورت گیرد. مدرسه محیط مناسبی برای آموزش و تشویق رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان می باشد. معلمان به عنوان الگوهای دانش آموزان نقش مؤثری در آموزش این رفتارها دارند. روش کار:در این مطالعه مقطعی 852 نفر از معلمان شهر کرمان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند توسط پرسشنامه خود ایفا مورد سنجش قرار گرفتند. در این پرسشنامه علاوه بر خصوصیات جمعیت شناختی، 16 رفتار عمومی ارتقاء دهنده سلامت و 4 رفتار ارتقاء دهنده سلامت مختص خانمها مورد سنجش قرار گرفت. نتایج: در 16 سؤال عمومی بیشترین میزان مربوط به آگاهی از اضافه وزن در مقایسه با قد در 94% و کمترین میزان مربوط به مصرف غذای کم نمک در 5/23% از موارد بود. در سؤالات مختص خانم ها بالاترین میزان مربوط به مصونیت در برابر سرخجه با 72% و کمترین میزان مربوط به خودآزمایی ماهیانه پستان با 9/8% بود. نمره کلی پرسشنامه با افزایش سن به صورت معنادار افزایش می یافت و در خانم ها بیشتر از آقایان بود. نتیجه گیری: تهیه برنامه ای برای آموزش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت برای معلمان در مرحله اول و در مرحله بعدی برای دانشآموزان میتواند باعث گسترش این رفتارها در جامعه و افزایش سطح بهداشت عمومی شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ترویج بهداشت، کرمان |
|
عنوان انگلیسی |
Self Promoting Behaviors Among Teachers in Kerman |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Health promoting behaviors are intended to sustain or increase the level of well – being and self – actualization of a given individual or group. The school is an appropriate setting for teaching and encouraging health promoting behaviors in students. Teachers as students’ models have effective role in their training. Methods: In this cross sectional study, 852 teachers in Kerman who were randomly selected were studied by self administered questionnaire for health promoting behaviors .16 general behaviors and 4 specific behaviors for women were evaluated. Results: Knowledge of overweight for height with 94% was the most prevalent and consumption of low salt diet with %23.5 was the least prevalent of general health promoting behaviors. Knowledge of immunity against rubella with 72% was the most prevalent and monthly self-breast exam was the least prevalent health promoting behaviors in women’s specific behaviors. Conclusion: Preparing project for teaching health promoting behaviors for teachers in the first step and then providing such a project for teaching students in the next step could spread these behaviors in society, and improve level of general health. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health Promotion, Kerman |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا غفاری نژاد | a ghaffari nejad استادیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
فاطمه پویا | f pouya مربی عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-585&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|