|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۷۹-۲۹۹
|
|
|
عنوان فارسی |
رسانه و بحران: بازنمایی رسانهای حادثه خاموشیهای گسترده برق استان خوزستان (در بهمنماه ۱۳۹۵) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: زمینه این مقاله بحران خاموشیهای گسترده برق در استان خوزستان در بهمن 1395 است که تحت تاثیر مشکلات زیستمحیطی حادث شد. این حادثه تبعات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی وسیعی داشت از این رو هدف این مقاله، تحلیل بازنمایی رسانهای این بحران در جهت فراهمسازی زمینه تدوین راهکارها و دستورالعملهای مدیریت ارتباطی بحران برای حوادث مشابه است. روش: جامعه آماری این پژوهش را اخبار مربوط به حادثه در چهار گروه شبکههای ملی و محلی صدا و سیما، خبرگزاریها، رسانههای اجتماعی و نیز بیانیههای وزارت نیرو و سازمانهای وابسته به آن تشکیل داد. این اخبار به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب و با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل شدند. نقطه کفایت برای تعیین حجم نمونه در هر گروه، اشباع نظری بود. یافتهها: تحلیل دادهها که با ترسیم نقشههای مضمونی همراه شد نشان داد که صداوسیما بهعنوان رسانه ملی منطبق با زاویه دید حاکمیتی، به موضوع پرداخته است؛ روایت خبرگزاریها نشاندهنده دیدگاه جامعه مدنی به حادثه بوده و رسانههای اجتماعی زاویه دید مردم آسیبدیده و گرفتار در بحران را نشاندادهاند و بیانیههای روابط عمومی نیز منطبق با سیاستهای سازمانی بوده است. نتیجهگیری: صدا و سیما بیشتر به کارکردهای اطلاعرسانی و مطالبهگری پرداخته و از کارکرد فرهنگسازی و ایجاد انسجام ملی و جلب مشارکت عمومی غافل مانده است. خبرگزاریها به شکل جامعی حادثه را با توجه به سیاستهای دورن سازمانی خود بازتاب دادهاند. رسانههای اجتماعی بیشتر اعتراض و مطالبهگری را نشانداده و از پتانسیلهای آن برای انسجامبخشی، اطلاعرسانی و بسیج منابع استفاده نشده است. بیانیههای روابط عمومی غالباً منعکسکننده عملکردها در رابطه با حادثه و انعکاس اقدامات صورت گرفته و شرح دلایل ایجاد بحران بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Media and Crisis: Media Representation of Massive Power Outage Crisis in Khuzestan Province (Febuary 2017) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: This paper is about the crisis of massive power outages in Khuzestan province in February 1395, which was affected by environmental problems. There was many social, economical and security consequences due to this incident, so the purpose of this paper is analyzing the media representation of the crisis in order to provide the basis for developing guidelines for crisis management to similar incidents. Method: The news of the incident in national and local IRIB channels, news agencies, social Medias as well as statements by the Ministry of Energy and its affiliated organizations were used as statistical population in this study. The news selected by available and targeted sampling means, then analyzed in a thematic analysis method. The adequacy point to define sample volume in each group was the theoretical saturation. Findings: The analysis of the data along with drawing up the thematic maps, showed that IRIB as a national media conforming to the point of view of the sovereignty has addressed the subject; the narrative of the news agencies reflects civil society's view of the incident, the social media indicated the point of view of the affected and hurt people in the crisis, as well as the Public relations' statements have also been in the line with organizational policies. Conclusion: This study showed that IRIB have paid more attention to the information and demanding functions and neglecte cultural functions as well as national coherence and public partnership. News agencies reflect the incident in a comprehensive manner according to their organizational policies. Social media had shown mostly protests and demands instead of its potential to cohesion, inform and resource preparation. The public relation's statements often reflect activities related to incident and description the reasons of the crisis. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
داتیس خواجه ئیان | Datis Khajeheian Assistant Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران
اشرف السادات پسندیده | Ashrafsadat Pasandideh Faculty member of Department of Management and Social Sciences, Niroo Research Institute, Tehran, Iran عضو هیئت علمی گروه مدیریت و علوم اجتماعی پژوهشگاه نیرو. تهران، ایران
سعید قنبری | Saeid Ghanbary Masters student in Media management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت رسانه دانشگاه علامه طباطبائی. تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-263-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/809/article-809-820783.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|