روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱۰-۱۵

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی برنامه ریزی عصب زبانشناختی بر میزان امید و کیفیت زندگی کودکان سرطانی
چکیده فارسی مقاله اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش گروهی برنامه‌ریزی عصب زبان‌شناختی بر میزان امید و کیفیت زندگی کودکان سرطانی انجام شد. مواد و روش ها این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کودکان سرطانی دختر و پسر سرپایی در بیمارستان امیرکبیر و انجمن سرطان تبسم در سال 1395بودند که متقاضی شرکت در جلسات آموزش گروهی برنامه‌ریزی عصب زبان‌شناختی و در حال انجام درمان بودند. بدین منظور 40 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه برنامه‌ریزی عصب زبان‌شناختی و گروه گواه به طور مساوی تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه کیفیت زندگی کودکان و مقیاس امید کودکان اسنایدر بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون t همبسته برای مرحله پیگیری تحلیل شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 نیز تحلیل شد. یافته ها نتایج نشان داد آموزش گروهی برنامه‌ریزی عصب زبان‌شناختی بر افزایش کیفیت زندگی و امید مؤثر بود و به ترتیب 70 و 40 درصد از واریانس آن را پیش‌بینی می‌کند. نتیجه گیری با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت که آموزش برنامه‌ریزی عصب زبان‌شناختی منجر به افزایش کیفیت زندگی و امید در کودکان سرطانی شده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه ریزی عصب زبانشناختی، امید، کیفیت زندگی، کودکان سرطانی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Nerve Planning Group-Languages Cognitive Expectancy and Quality of Life for Children With Cancer
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to examine the effect of Neuro-Linguistic Programming (NLP) on the hope and quality of life in children with cancer. This is a quasi-experimental study with pretest, post-test, follow-up and control group design. Study population consists of outpatient children (male and female) with cancer at AminrKabir Hospital and Tabassom Cancer Support Community who in 2016 who applied for NLP training and were undergoing treatment. Of these, 40 were selected by random sampling, and randomly assigned to two groups of NLP and control. Data collection tools were Children's Hope Scale (CHS) and Generic Children's Quality of Life (GCQ) questionnaire. Data analysis was performed using descriptive statistics, Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) and t-test in SPSS V. 22 software. Results showed that NLP training had significant effect on the hope and quality of life, and could predict 40 and 70% of variance for hope and quality of life in outpatient children, respectively. According to the findings of this study, NLP training increased the quality of life and hope in children with cancer.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساناز آقاخانی | Sanaz Aghakhani
Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran
گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران

فرشاد بهاری | Farshad Bahari
1.Department of Psychology, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran. 2.Department of Student Health Education and Monitoring, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran
1. گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.2. اداره آموزش و پایش سلامت روان دانشجویان، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2804-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات