روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۰۸-۱۱۴

عنوان فارسی نیازسنجی آموزشی از دستیاران روانپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان درباره خودکشی: یک پژوهش کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نیازها و الویت­های مربوط به موضوع خودکشی، به نیازسنجی آموزشی از دستیاران روانپزشکی دانشگاه علوم­پزشکی اصفهان پرداخت. روش: در پژوهش کیفی و پدیدارشناختی حاضر، با روش نمونه­گیری مبتنی بر هدف، 16 نفر از دستیاران روانپزشکی دانشگاه علوم­پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. داده­ها با مصاحبه بدون­ساختار و بحث گروهی گردآوری و به روش هفت­مرحله­ای کلایزی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های به­دست­آمده از مصاحبه در 1015 کد و در نهایت در سه دسته اصلی با عنوان‌های «نیاز در حیطه آموزش»، «نیاز در حیطه فرآیندها و امکانات» و «نیاز در حیطه منابع انسانی» قرار گرفتند. از مهم­ترین نیازهای آزمودنی­ها می­توان به نیاز به آموزش درباره شناخت علل خودکشی، مباحث روانشناختی مربوط به خودکشی و آموزش مهارت‌های عملی در برخورد با خودکشی اشاره کرد. نتیجه­گیری: برنامه آموزشی موجود، برآورنده نیازهای آموزشی دستیاران روانپزشکی در ارتباط با واقعیت‌های روزمره خودکشی نیست. بنابراین لزوم بازنگری برنامه آموزشی در این زمینه احساس می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازسنجی، دستیار روانپزشکی، خودکشی

عنوان انگلیسی Assessment of Educational Needs on Suicide Prevention in Residents of Psychiatry at Isfahan University of Medical Sciences: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: “Need assessment” is considered as the process of evaluation of needs in a specific domain, which is fundamental for quality improvement of health education and research. As suicide is one the most important problems in public health, it would be expected that all psychiatric residents should have adequate knowledge and skills to play their different roles in the field. This study was designed to assess educational needs of psychiatric residents at Isfahan University of Medical Sciences with the aim of determining the priorities and needs about suicide. Method: This qualitative phenomenological study was based on triangulation method. Sixteen psychiatric residents at Isfahan University of Medical Sciences were recruited using purposive sampling method. Data were gathered by interview and group debates and analyzed based on Colaizzi’s seven-step model. Results: The findings of this study encoded 1015 codes, distributed in three main domains: “educational needs” (to recognize causes and risk factors, psychological education, and training practical skills against suicide), “needs in process and facilities” and “human resources needs”. Conclusion: This study revealed multiple educational needs in the field of suicide. On the other hand, the current educational program could not fulfill the needs of psychiatric residents with regard to the contemporary realities of suicide. This finding mandates the revision of current educational programs. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله need assessment, psychiatric residents, suicide

نویسندگان مقاله مهین امین الرعایا | mahin aminoroaia
behavioral sciences research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
مرکز تحقیقات علوم رفتاری؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مجید برکتین | majid barekatain
behavioral sciences research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran, ir.fax 98311-2222135
خیابان استانداری، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دورنگار 2222135-0311
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری

عباس عطاری | abbass attari
behavioral sciences research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-466&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات