روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۱۳-۳۲۳

عنوان فارسی عوامل خطر و محافظت‌کننده سوء‌مصرف مواد در دانش‌آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل خطر و محافظت­کننده سوءمصرف مواد دانش­آموزان دبیرستانی انجام شد. روش: 1124 آزمودنی (573 پسر و 551 دختر) به روش نمونه­گیری طبقه­ای و خوشه‌ای چندمرحله­ای از دبیرستان­های شهر تهران انتخاب شدند. ابزارهای زمینه­یابی دارو و الکل آمریکا، زمینه­یابی برنامه­ریزی برای پیش­گیری، پرسش­نامه پاسخ­های مقابله­ای بلینگز و موس، نسخه آموزشگاهی پرسش­نامه عزت­نفس کوپراسمیت،­ پرسش­نامه تجدیدنظرشده دلبستگی کولینز- رید و پرسش­نامه بهر هیجانی بار- اون برای گردآوری داده­ها به­کار برده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها به روش آزمون t، F، 2c تحلیل رگرسیون لوجستیک و آزمون نسبت بخت انجام شد. یافته­ها: میان آزمودنی­های مصرف­کننده و غیرمصرف­کننده مواد در راهبردهای مقابله­ای، عزت­نفس، سبک دلبستگی، بهر هیجانی، جو ­خانوادگی و مصرف مواد ­مخدر به­وسیله پدر و مادر تفاوت معنادار وجود داشت. نسبت بخت مصرف مواد برای آزمودنی­هایی که اعضای خانواده آنان مواد مصرف می­کردند، نسبت به سایر آزمودنی­ها، در مورد پسران 11 و در مورد دختران 63/1 بود. نتیجه­گیری: یکی از مهم­ترین دستاوردهای سال­­های اخیر در حوزه نظریه­پردازی و سیاست­گذاری برنامه­های پیش­گیری از سوء­مصرف مواد، تأکید بر عوامل خطر و محافظت­کننده به منزله یک چارچوب توصیفی و پیش­بین است. پژوهش حاضر بر عوامل خانوادگی، عزت‌نفس، بهر هیجانی و راهبرد‌های مقابله­ای در این زمینه تأکید کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Risk and Protective Factors of Drug Abuse in High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The present study aimed to investigate risk and protective factors of drug abuse among high school students. Method: The sum of 1124 high school students (573 boys and 551 girls) were selected based on the stratified random and cluster sampling from Tehran’s high schools. A number of different scales American Drug and Alcohol Survey (ADAS), Prevention Planning Survey (PPS), Blings-Moss Copying Responses (CR), Cooper-Smith Self-Esteem Inventory School Form (SEI-SF), Collins-Reed Revised Attachment Inventory (RAI), and Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQI) were administered for data gathering. The data were analyzed using t-test, chi-square, logistic regression and odds ratio models. Results: There were significant differences between students with and without drug abuse in copying styles, self-esteem, attachment style, emotional intelligence, family atmosphere and family substance abuse. Odds ratio of drug abuse for students with family drug use for boys and girls was 11 and 1.63 times more than others respectively. Conclusion: In the recent years, the most important achievement in the areas of theorizing and policy-making for drug abuse preventive programs is to emphasis on risk and protective factors as a descriptive and predictive framework. This study findings emphasized family factors, self-esteem, emotional intelligence and coping styles in this regard 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کتایون خوشابی | katayoun khushabi
social welfare and rehabilitation university
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

شهرام مرادی | shahram moradi
university of linköping, sweden
دانشگاه لینشوپینگ سوئد؛

مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
family research centre, shahid beheshti university, daneshju blvd., evin, tehran, iran, ir. fax 98 21 29902368
تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده. دورنگار 29902368-021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-451&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات