|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۱۲-۴۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته: در جستجوی ساز وکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف اساسی این پژوهش، کشف سازوکارهای زیرساز اضطراب در نظریه ولز میباشد. این کار از راه بررسی رابطه انواع فراشناخت در نظریه نلسون و نارنس با اضطراب فراشناختی در نظریه ولز امکانپذیر است. از این رو، در گام نخست این پژوهش، رابطه بین اضطراب فراشناختی و قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته که از انواع سازوکارهای نظارتی فراشناختی است، بررسی میشود. روش: جامعه این پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشند که از بین آنها 290 نفر دانشجو (146 مرد و 144 زن) بهصورت داوطلب و در دسترس، با استفاده از آزمون قضاوت یادگیری و پرسشنامه افکار اضطرابی ارزیابی شدند. برای تحلیل دادهها از همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته با نمره کلی اضطراب فراشناختی و تمامی زیرمقیاسهای آن، همبستگی مثبت معنادار از 15/0 تا 21/0 دارد. تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که زیرمقیاس نگرانی اجتماعی میتواند به ترتیب 4/4% و 9/3% از واریانس قضاوت یادگیری آنی و تأخیریافته را تبیین کند. با این حال این همبستگیها ضعیف و درصد تبیینشده نیز بسیار کم است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که قضاوت یادگیری، آن مکانیزم معیوبی که ولز در نظریه خود بدان اشاره میکند نیست و احتمالاً انواع دیگر فراشناخت در این زمینه سهیم هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Metacognitive Anxiety and Immediate and Delayed Judgment of Learning: Discovering the Underlying Mechanisms of Anxiety in Wells’ Theory |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The main purpose of the present study was to discover the underlying mechanisms of anxiety in Wells’ metacognitive theory of anxiety. This could be accomplished through studying the relations between all kinds of meta-cognition in Nelson and Narens’ theory and Wells’ theory of metacognitive anxiety. Therefore, as a first step, the relations among metacognitive anxiety and Judgment Of Learning (JOL) and delayed Judgment of Learning (dJOL), as different supervisory metacognitive skills were studied. Method: Two hundred and ninety volunteer university students (146 men and 144 women) were assessed using JOL and dJOL task as well as Anxious Thought Inventory (AnTI). Data were analyzed using correlation and stepwise regression. Results: Results showed positive correlations of JOL and dJOL with metacognitive anxiety, and all of its subscales between 0.15 and 0.21. Stepwise regression analyses also indicated that Social worriness alone, can predict 4.4% and 3.9% of variance of JOL and dJOL respectively. Nevertheless, the mentioned correlations were weak and the obtained percents were very low. Conclusion: Because of weak relations, we can infer that JOL is not the underlying impaired mechanism mentioned in Wells’ theory, and there are probably other underlying meta-cognitive mechanisms involved. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امین اسداله پور | amin asadollahpour tehran psychiatric institute, mansoori alley, niayesh st., sattarkhan ave., tehran, iran, ir. fax 9821-66506853 تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، خیابان شهید منصوری، انستیتو روانپزشکی تهران. دورنگار 66506853-021
لادن فتی | ladan fata medical education amp;amp; development center مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
بنفشه غرایی | banafsheh gharraee mental health research center, tehran psychiatric institute مرکز تحقیقات بهداشت روان و انستیتو روانپزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات بهداشت روان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-402&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|