روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۵، شماره ۳، صفحات ۲۵۸-۲۶۴

عنوان فارسی رضایت‌مندی مراجعان به کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان و ارایه راهکارها: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: کشف مفاهیم محوری رضایت‌مندی، تعیین راهکارهای پیشنهادی، راهبردهای نهایی و ترسیم فرآیند ارتقای رضایت‌مندی مراجعان به کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان. روش: در این پژوهش کیفی، از روش پژوهش سه‌وجهی در دو فاز استفاده شد: در فاز اول روش پژوهش پدیدارشناختی و در فاز دوم روش بحث گروهی و روش دلفی. جامعه این پژوهش را مراجعان (16 نفر) و کارکنان درمانی (هشت نفر) کلینیک مشاوره کودکان و نوجوانان شریعتی اصفهان تشکیل می‌دادند. یافته‌های پژوهش با روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در مجموع 834 کد مفهومی استخراج و سپس این مفاهیم در 130 ساختار مفهومی رضایت‌مندی طبقه‌بندی شدند. در سطح سوم طبقه‌بندی، این موارد بر حسب ویژگی‌های مشترک در 30 گروه موضوعی جای گرفتند. راهکارهای پیشنهادی به‌دست‌آمده از بحث گروهی و راهبردهای تأمین رضایت‌مندی در 18 بند تنظیم شدند. نتیجه‌گیری: در مجموع 18 راهبرد تدوین شد که می‌توان به مواردی مانند تشکیل کمیته جمع‌آوری اطلاعات، تدوین برنامه مستمر درمان‌های غیردارویی، گسترش مراکز مشاوره مشابه، برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت والدین، نظم‌بخشیدن به برنامه‌های روزانه، حضور بیشتر تیم درمان و لزوم رعایت حقوق بیماران اشاره کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت‌مندی، مشاوره، کودکان و نوجوانان، پژوهش کیفی

عنوان انگلیسی Clients’ Satisfaction with Children and Adolescents Consultation Clinics and the Provision of Strategies: A Qualitative Research
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: To explore the basic conceptions of satisfaction, to determine the ultimate strategies and depicting the process of improvement in satisfaction in clients of children and adolescent consultation clinics. Method: In this qualitative study, the triangulation method was applied in two phases: phenomenological investigation in the first phase, and focus groups and the Delphi technique in the second. The study sample consisted of clients (16 individuals) and the staff of Isfahan’s Shariati Children and Adolescents Consultation Clinic (8 individuals). Data were analyzed using Colaizzi method. Results: A total number of 834 concept codes were worked out which were then classified into 130 concept structures. In the third level, these concept structures were set into 30 groups according to their common characteristics. Suggested strategies, obtained through group and advisory discussions were classified into 16 items. Conclusion: A total number of 18 strategies were deducted, including developing a data collection committee, development of a continuous non-pharmachological intervention program, developing other guidance clinics in the city, establishing parent training classes, programming and establishing a daily routine for the clinic activities and services, improving team work attendance and establishing objectives regarding patient rights.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهین امین الرعایا | mahin aminoroaia
noor medical center, ostandari st. isfahan, iran, ir. fax 98311-2222135
اصفهان، خیابان استانداری، مرکز پزشکی نور، مرکز تحقیقات علوم رفتاری. دورنگار 2222135-0311
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری

عباس عطاری | abbas attari


حیدرعلی عابدی | heidarali abedi



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-354&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات