|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط اختلالهای رفتاری سبکها و راهبردهای مقابلهای در دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط اختلالهای رفتاری، سبکهای مقابلهای و راهبردهای مقابلهای در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران بود. روش: این بررسی از نوع توصیفی و همبستگی بود. 420 دانشآموز (195 پسر و 225 دختر) که از سه منطقه شهر تهران (مناطق یک، شش و 16) بهتصادف انتخاب شده بودند، دو پرسشنامه بررسی مشکلات و نقاط قوت و راهبردهای مقابلهای نوجوانان را تکمیل کردند. دادهها بهکمک آماره همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها: بین اختلالهای رفتاری با سبک مقابله کارآمد و سبک مقابله مراجعه به دیگران ارتباط منفی معنیدار یافت شد (001/0p<). تحلیل رگرسیون گام به گام تفاوت معنیداری را میان نمرات مقیاسهای اختلال رفتاری و راهبردهای مقابلهای نشان داد (001/0p<). افزون بر آن از میان راهبردها، راهبردهای تفریحات فیزیکی، سختکوشی، حمایت اجتماعی، آرامسازی، کنار نیامدن، تمرکز مثبت و کاهش تنش با اختلالهای رفتاری رابطه معنیدار داشتند (55/0=R) و در مجموع 31/0 اختلالهای رفتاری را تبیین میکردند (307/0=2R).نتیجهگیری: سبکهای مقابلهای کارآمد و ناکارآمد و راهبردهای مربوط به آنها توانایی پیشبینی معنیدار اختلالهای رفتاری را دارند. راهبردهای مقابلهای میتوانند بخشی از تغییرات مربوط به اختلالهای رفتاری را تبیین کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship of Behavioral Disorders and Coping Styles and Strategies in Secondary School Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: The purpose of this research was to assess the relationship of behavioral disorders and coping styles and coping strategies in secondary school students in the city of Tehran. Method: 420 students (195 boys and 225 girls) who were randomly selected from three areas (areas one, six, and 16) in the city of Tehran completed the Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) and Adolescent Coping Scale (ACS). Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression analysis. Results: There was a negative relationship between behavioral disorders and efficient coping style and referring to others coping style (p< 0.001). Step by step regression analysis showed a significant difference between measures of behavioral disorders and coping strategies (p< 0.001). In addition, from among the strategies, physical recreation, hard working, social support, tranquility, resistance, positive concentration, and lowering stress had positive relationships with behavioral disorders (R=0.55) and explain a total of 30% of behavioral disorders (R2=0.307)Conclusion: Efficient and non-efficient coping styles and their related strategies are able to significantly predict behavioral disorders. Coping strategies can explain a part of changes related to behavioral disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بنفشه غرایی | banafshehe gharraee
سیدداود محمدی | seyed davoud mohammadi
علی اصغر اصغرنژاد فرید | ali asghar asgharnejad farid
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-280&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|