|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۹۰-۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با کارآمدی رایانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اضطراب رایانه در دانشجویان و رابطه آن با کارآمدی رایانه در دانشگاه اراک انجام شد. روش: این بررسی از نوع توصیفی- پیمایشی است و در آن 370 آزمودنی (123 مرد، 218 زن) که به شیوه خوشهای- تصادفی از رشتههای مختلف دانشگاه اراک انتخاب شده بودند، ارزیابی شدند. دادهها بهکمک مقیاس رتبهبندی اضطراب رایانه و مقیاس کارآمدی رایانه گردآوری شد. برای تحلیل دادهها روشهای آمار توصیفی، آزمون رگرسیون آماری، همبستگی پیرسون و آزمون t بهکار برده شد. یافتهها: دانشجویان دانشگاه اراک از اضطراب رایانه بالاتر از حد خفیف برخوردار بودند. بین کارآمدی رایانهای و اضطراب رایانه رابطه معنیدار بهدست آمد (01/0p<) و از متغیرهای فردی (جنسیت، رشته تحصیلی، معدل) تنها مؤلفه رشته تحصیلی در پیشبینی متغیر ملاک (اضطراب رایانه) تأثیر معنیداری داشت (001/0p<). همچنین بررسی تفاوت میانگین نمرات اضطراب رایانه دختران و پسران تفاوت معنیداری را نشان نداد، اما در متغیر کارآمدی رایانه این تفاوت در سطح 001/0p< معنیدار بود. نتیجهگیری: اضطراب رایانه در دانشجویان دانشگاه اراک بالا است. لزوم توجه و اقدامات لازم در زمینه کاهش اضطراب رایانه در دانشجویان ضروری مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اضطراب رایانه، کارآمدی رایانه، دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
Study of Computer Anxiety in Arak University Students and its Relationship with Computer Self-Efficacy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: This research was carried out with the aim of examining computer anxiety in students and its relationship with computer self-efficacy in Arak University. Method: This study is a descriptive research in which 370 students of different fields in Arak University (123 males, 218 females) which were selected using random cluster sampling method, were examined. Data were gathered using computer anxiety classification measure and computer self-efficacy measure. Statistical regression, Pearson's correlation and t-test were used for data analysis . Results: Arak University students had a higher degree of anxiety than the low level. There was a significant relation between computer anxiety and computer self-efficacy (p< 0.01). Among the individual variables (sex, major field, scores mean) only major field had a significant effect on predicting the basic variable (computer anxiety) (p< 0.001). Also, there was no significant difference between the scores mean of computer anxiety of boys and girls, but a difference was found regarding computer self-efficacy (p< 0.001).Conclusion: Computer anxiety is high in Arak University students. Necessary attention and action should be carried out to reduce computer anxiety in students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
computer anxiety, computer self-efficacy, students |
|
نویسندگان مقاله |
محمد اکبری بورنگ | mohammad akbari bourang azad islamic universiy, birjand, iran, ir. fax 98561-4433003 بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، گروه علوم تربیتی. دورنگار 4433003-0561
حمید رضاییان | hamid rezaian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-287&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
علمی کوتاه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|