|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۵۰-۳۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بود.روش: این بررسی از نوع آزمونسازی است و در آن 458 دانشآموز (255 پسر و 203 دختر) دبستانی که از نواحی چهارگانه آموزشی شیراز به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب شده بودند، به کمک چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون بررسی شدند.یافتهها: روایی چکلیست به روش همبستگی گویهها با نمره کل، تحلیل عوامل و همبستگی بین نمرات چکلیست با نمرات پرسشنامه رفتار کودک راتر (88/0) بهدست آمد و تحلیل عوامل با مؤلفههای اصلی و سپس چرخش واریماکس، استخراج چهار عامل با ارزش ویژه بیشتر از یک را در پی داشت که عبارتند از: اختلال سلوک، مشکلات توجه- ناپختگی، پرخاشگری اجتماعی و اضطراب- گوشهگیری. پایایی چکلیست با روش بازآزمایی برای نمرات کل چکلیست 88/0، اختلال سلوک 90/0، مشکلات توجه- ناپختگی 85/0، پرخاشگری اجتماعی 79/0 و اضطراب-گوشهگیری 78/0 بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمرات کل چکلیست 98/0 و برای اختلال سلوک 97/0، مشکلات توجه- ناپختگی 97/0، پرخاشگری اجتماعی 82/0 و اضطراب-گوشهگیری 85/0 بهدست آمد.نتیجهگیری: چکلیست تجدیدنظرشده مشکلات رفتاری کوای و پترسون دارای روایی و پایایی مطلوب برای کاربرد در ایران است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric Characteristics of Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
AbstractObjectives: This study was conducted to investigate psychometric characteristics of Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist. Method: The core of this study was scale development and 458 schoolchildren (255 boys and 203 girls) from elementary schools, of four educational districts in the city of Shiraz (Iran) were recruited using cluster random sampling method. The subjects were then assessed using Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist. Results: The validity of the checklist was obtained using item-total correlations, factor analysis and the correlation between the checklist scores and Rutter Children Behavior Questionnaire total score (0.88). Factor analysis using principle component analysis followed by varimax rotation led to the extraction of four factors with eigenvalues of greater than one which included: conduct disorder, attention problems-immaturity, social aggression and anxiety-withdrawal. The reliability of the scale using test-retest was as follows: 0.88 for total score, 0.90 for conduct disorders, 0.85 for attention problems- immaturity, 0.79 for social aggression, and 0.78 for anxiety-withdrawal. Cronbach alpha coefficients were 0.98, 0.97, 0.97, 0.82, and 0.85 for the total score, conduct disorder, attention problems-immaturity, social aggression and anxiety-withdrawal respectively. Conclusion: Quay-Peterson Revised Behavior Problem Checklist is a valid and reliable instrument for use in Iran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیما شهیم | sima shahim shiraz university campus, eram st., shiraz, iran, ir. شیراز، خیابان ارم، کوی دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فریده یوسفی | farideh yousefi
محبوبه قنبری مزیدی | mahboobeh ghanbari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-266&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|