روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۰۵-۴۱۵

عنوان فارسی خودکارآمدی ادراک‌شده و راهبردهای مقابله‌ای در موقعیت‌های استرس‌زا
چکیده فارسی مقاله هدف: این بررسی، با هدف تعیین رابطه بین خودکارآمدی ادراک‌شده و راهبردهای مقابله‌ای در موقعیت‌های استرس‌زا انجام شده است. روش : پژوهش حاضر با شیوه پیمایشی و مقطعی انجام شد. داده‌ها از 373 نفر دانشجویان دانشگاه یزد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- تصادفی، از هفت گروه آموزشی، که به فاصله یک ماه (خرداد 1385) انتخاب شده بودند، گردآوری شد. ابزار گردآوری داده‌ها مقیاس راهبردهای مقابله‌ای (CSS-R)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES)، مقیاس درجه‌بندی سازگاری اجتماعی (SRRS)، مقیاس استرس دانشجویان کارشناسی (USQ) و مقیاس ارزیابی چندبعدی رویدادهای استرس‌‌زای زندگی (MASLES) بود. داده‌ها به‌کمک روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی، روش همبستگی چندمتغیره، آزمون t مستقل، تحلیل آنووا و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی تحلیل شدند.یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری بین پاسخگویان با سطوح مختلف خودکارآمدی ادارک‌شده با توجه به راهبردهای مقابله‌ای (001/0p<) به‌طور کلی و مؤلفه‌های جستجوی حمایت اجتماعی (01/0p<)، مقابله اجتنابی (001/0p<)، مقابله هیجان‌مدار (01/0p<)، مقابله فعالانه (01/0p<) و خویشتن‌داری (01/0p<) دیده شد. تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نیز نشان داد که متغیر خودکارآمدی ادراک‌شده، 3/20% از واریانس متغیر راهبردهای مقابله‌ای را تبیین نموده است. نتیجه‌گیری: بهره‌گیری بیشتر افراد با خودکارآمدی بالا از راهبردهای مقابله‌ای مسأله‌مدار، و کاربرد بیشتر افراد با خودکارآمدی پایین از راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌مدار، مقابله اجتنابی و خویشتن‌داری، مورد تردید قرار می‌گیرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی، راهبردهای مقابله‌ای، استرس، موقعیت‌های استرس‌زا

عنوان انگلیسی Perceived Self-efficacy and Coping Strategies in Stressful Situations
چکیده انگلیسی مقاله AbstractObjectives: This study was carried out to determine the relationship between perceived self-efficacy and coping strategies in stressful situations. Method: This study was conducted using survey and cross-sectional method. Data were collected from 373 students of seven educational groups of Yazd University, between 22 June and 22 July 2006. The subjects were selected through cluster-randomized sampling method. The instruments for gathering data were Coping Strategies Scale-Revised (CSS-R), General Self-Efficacy Scale (GSES), Social Readjustment Rating Scale (SRRS), Undergraduate Students Scale (USS), and Multidimensional Assessment of Stressful Life Events Scale (MASLES). Results: The results showed significant difference among students with different levels of perceived self-efficacy, with regard to coping strategies in general (P< 0.001), and with regard to components of coping strategies: seeking social support (p< 0.01), avoidance coping (P< 0.001), emotion-focused coping (p< 0.01), active coping (p< 0.01), and self-control (p< 0.01) in particular. Hierarchical multiple regression analysis showed that the perceived self-efficacy variable accounted for 20.3% of the variance in coping strategies. Conclusion: The results of the current study casts doubt on the premises of social-cognitive theory about the higher use of problem-focused coping by persons with high perceived self-efficacy, and the higher use of emotion-focused coping, such as avoidance coping and self-control by persons with lower perceived self-efficacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم مسعودنیا |
یزد، صفائیه، مجتمع علوم انسانی، دانشکده علوم اجتماعی.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-272&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات