روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۴۱۶-۴۱۹

عنوان فارسی کیفیت زندگی و رابطه آن با عزت‌نفس در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقاله علمی کوتاههدف: از آن‌جا که کیفیت زندگی، احساس خوشبختی و رضایت از زندگی به‌عنوان شاخص‌های سلامت عمومی ‌و بهداشت روان به‌شمار می‌روند، در این پژوهش کیفیت زندگی و رابطه آن با عزت‌نفس دانشجویان بررسی شده است. روش: بررسی حاضر از نوع پیمایشی است و در آن200 دانشجوی دانشگاه اصفهان (100 دختر و 100 پسر) بررسی شده‌اند. برای سنجش کیفیت زندگی از شاخص کیفیت زندگی میسوآلاوویتاس MVQOLI)) و برای سنجش عزت‌نفس از پرسش‌نامه عزت‌نفس رابسون بهره گرفته شده است. داده‌ها به‌کمک آزمون آماری t ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش گویای آن هستند که رابطه معنی‌داری میان عزت‌نفس وکیفیت زندگی وجود داشته (48/0=r)، اما تفاوت معنی‌داری درکیفیت زندگی دانشجویان پسر و دختر دانشگاه اصفهان وجود نداشته است. هم‌چنین با آن‌که رابطه ‌معنی‌دارآماری بین هرکدام از پنج مؤلفه کیفیت زندگی به‌طور جداگانه و عزت‌نفس وجود داشته، لیکن تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان مؤلفه‌های پنجگانه کیفیت زندگی، سه مؤلفه روابط بین‌فردی، ماوراءالطبیعه (معنویت) و کارکرد (عملکرد) دارای بیشترین توان پیش‌بینی عزت‌نفس می‌باشند.نتیجه‌گیری: بین ارزیابی کیفیت زندگی دانشجویان از زندگی خود و عزت نفس آنان ارتباط وجود دارد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، عزت‌نفس، دانشجویان، دانشگاه اصفهان

عنوان انگلیسی Quality of Life and its Relationship with Self-esteem in Male and Female Students of Isfahan University
چکیده انگلیسی مقاله Short Scientific Article: AbstractObjectives: Since quality of life, happiness and life satisfaction are regarded as indices of general and mental health, this research evaluates the correlation between quality of life and self-esteem among students. Method: The present study was a survey research in which 200 Isfahan University Students (100 females and 100 males) were evaluated. To measure quality of life and self esteem, Missoula-Vitas Quality of Life Index (MVQOLI) and Rabson’s Self-esteem Questionnaire were used respectively. Data were analyzed using t-test, Pearson correlation coefficient, and regression analysis. Results: Results indicate a significant relationship between self-esteem and quality of life (r=0.48), but there was no significant difference between the quality of life of male and female students of Isfahan University. Also, even though there was a significant statistical relationship between each of the five factors of quality of life and self-esteem, regression analysis showed that the factors of interpersonal relationship, transcendence and function had the highest predictive power of self-esteem from among the five factors. Conclusion: There is a correlation between students’ evaluation of their quality of life and their self-esteem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله quality of life, self-esteem, students, Isfahan University

نویسندگان مقاله محمد علی زکی | mohammad ali zaki
humanities department, amir-al-momenin university complex, km. 5 shiraz rd., isfahan, iran, ir.
اصفهان، کیلومتر 5 جاده شیراز، مجتمع دانشگاهی حضرت امیرالمؤمنین ع ، گروه علوم انسانی.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-273&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده علمی کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات