روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۶۵-۳۷۰

عنوان فارسی ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان مشکلات رفتاری دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف: به علت اهمیت تأثیر شیوه تربیتی والدین بر رفتار نوجوانان، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان شیوه تربیتی والدین و مشکلات رفتاری دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شده است.روش: پژوهش حاضر یک بررسی مقطعی است و در آن 360 (224 دختر، 136 پسر) نفر دانش­آموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و به‌کمک پرسش‌نامه­ شیوه تربیتی والدین و مقیاس مشکلات رفتاری بررسی شدند. تحلیل داده­ها به کمک روش‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تحلیل واریانس یک‌طرفه و LSD انجام شد. یافته­ها: بیشترین درصد دانش­آموزان نوجوان، شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند و نیز بیشتر آنها مشکلات رفتاری در حد متوسط داشتند (به ترتیب 7/39% و 2/39%). ارتباط آماری معنی­داری بین شیوه تربیتی والدین با مشکلات رفتاری دیده شد (05/0p<).نتیجه­گیری­: شیوه‌های تربیتی والدین بر چگونگی مشکلات رفتاری نوجوانان تأثیر می‌گذارند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه، شیوه تربیتی، مشکلات رفتاری، نوجوان

عنوان انگلیسی The Relationship of Parenting Style and the Extent of Problem Behaviors in Students
چکیده انگلیسی مقاله  AbstractObjectives: Due to the significance of parenting style affecting adole-scents’ behavior, this study aims to assess the relationship of parenting style and problem behaviors in adolescent students of Tabriz city (Iran) schools. Method: In this cross-sectional study 360 adolescent students (224 girls, 136 boys) from the governmental schools in the city of Tabriz were selected based on a cluster sampling. They were assessed by Parenting Style Inventory and Problem Behavior Scale. Data analysis was carried out using descriptive statistics methods, and one-way analysis of variance and LSD tests. Results: Most of the adolescent students reported their parenting style as authoritative (39.7%) and had modest problem behaviors (39.2%). A significant statistical difference was noted between parenting style and problem behaviors (p< 0.05). Conclusion: Parenting styles affect the development of problem behaviors among adolescents. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words, parenting style, problem behaviors, adolescent

نویسندگان مقاله فرناز رحمانی | farnaz rahmani
ms in nursing, instructor of tabriz university of medical sciences, south shariati ave., nursing and midwifery school, tabriz, iran, ir.

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

نعیمه سیدفاطمی | naeeme seyed fatemi
phd in nursing training, assistant prof. of iran university of medical sciences
دکترای آموزش پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مهین برادران رضایی | mahin baradaran rezaee
ms in community health nursing, instructor of tabriz university of medical sciences
کارشناس ارشد بهداشت جامعه، مربی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

کامران صداقت | kamran sedaghat
phd in sociology socio-economic development , assistant prof. of azerbaijan tarbiat moalem university
دکترای جامعه شناسی توسعه اقتصادی - اجتماعی ، استادیار دانشگاه تربیت معلم آذربایجان.

اسکندر فتحی آذر | skandar fathiazar
phd in science education, assistant prof. of tabriz university
دکترای آموزش علوم، استادیار دانشگاه تبریز.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-125&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات