روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۲

عنوان فارسی ساخت و هنجاریابی آزمون خواندن کلمات به عنوان مقیاس هوش کلامی(مهک)
چکیده فارسی مقاله هدف: یافته‏های عصب-روانشناسی (نوروپسیکولوژی) نشان می‏دهد که توانایی خواندن واژه‏های کوتاهی که شیوه‏ نگارش آنها سرنخ روشنی از شیوه درست خواندن آنها ارائه نمی دهد آخرین توانایی است که در بیماری‏های از میان برنده‏ یاخته‏های مغزی از بین می‏رود. بر این پایه، در فارسی آزمونی ساخته شد که دارای 50 واژه است، مقیاس هوش کلامی‏ (مهک) نامگذاری شد. روش: این مقیاس خود ساخته بر روی 154 نفر از جمیعت شهر شیراز (76 زن، 78 مرد) هنجاریابی‏ گردید و آزمون هوشی ماتریس‏های پیشرونده ریون به عنوان ملاک خارجی برای تعیین رابطه نمره‏های آزمون خواندن‏ واژه‏ها و هوشبهر عمومی به کار برده شد. همچنین در این پژوهش، آزمون پیشرونده محاسبه ریاضی نیز بکار گرفته شد و افزون بر بدست آوردن هنجار این آزمون بر نمونه مورد بررسی ضریب‏های همبستگی این آزمون بر روی نمونه مورد بررسی ضریب‏های همبستگی این آزمون با آزمون‏های یاد شده‏ نیز بدست آمد. سالهای تحصیلات گذشته فرد نیز مورد بررسی قرار گرفت. یافته‏ها: نتایج نشان دهنده ارتباط مثبت و معنی‏دار میان نمرات خواندن واژه‏ها و آزمون ریون و میزان تحصیلات بود. همچنین نتایج نشان داد که آزمون پیشرونده‏ محاسبه ریاضی نیز می‏تواند در معاینات بالینی در کنار آزمون خواندن واژه‏ها با کار برده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing and standardization of "word reading Scale" as verbal intelligence scale
چکیده انگلیسی مقاله Objective: neuropsychological findings suggest that the ability to write short words do not give any hints of those words to be pronounced correctly. This is one of the brain's abilities that could be defected by brain's lesion on the basis of these findings, a scale was invented in Farsi language consisting of 50 words to assess words reading as the scale of verbal intelligence called "word Reading Scale" abbreviated as "MHK". Method: this self-made inventory has been standardized on 154 samples from the city of Shiraz (F= 76 & M=78). Raven Progressive Matrices were used as external criterion to signify the correlation between the scores of "word reading Scale" and general intelligence quotient. Also the correlation coefficient between these scales and the level of education of the subjects were calculated. Conclusion: the data indicate that the Word Reading Scale is significantly valid and it may assess general level of intelligence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن حق شناس | hasan haqshenas
, shiraz, chamran blvd, hafez hospital, psychiatric ward.
شیراز،بلوار شهید دکتر چمران،بیمارستان حافظ،بخش روانپزشکی.

حسن فراشبندی |



نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-622&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات