|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۳-۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی پیشرفت تحصیلی کودک براساس هوش کودک، تحصیلات و شغل پدر، با بهرهگیری از تحلیل رگرسیون |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از اجرای این بررسی استفاده از تحلیل رگرسیون در پیشبینی پیشرفت تحصیلی کودک براساس هوش، تحصیلات، شغل پدر و تعیین اعتبار آزمون هوشی ریون به عنوان یک ابزار تشخیصی و گزینشی بود. علیرغم اینکه محتوای سؤالات آزمون ریون شباهت زیادی با محتوای درسهای دبستان ندارد، پژوهشها نشان داده است که میانه ضرایب همبستگی بدست آمده بین نمرات هوش و پیشرفت تحصیلی برابر با 50/0 میباشد. در این بررسی 6 گروه 20 نفری از دانشآموزان شهری وروستایی از کلاسهای اول،دوم و سوم دوره راهنمایی به تصادف انتخاب و آزمون هوشی ریون بین آنها اجرا گردید. اطلاعات مربوط به معدل، شغل و تحصیلات پدر نیز گردآوری گردید. نتایج نشان داد که همبستگیهای معنیداری بین متغیرهای هوش، معدل و تحصیلات پدر وجود دارد. رابطه معنیداری بین هوش کودک و شغل پدر بدست نیامد. تحلیل رگرسیون نشان داد که در بنی متغیرهای یاد شده، هوش بهترین پیش بینی کننده معدل در دوره راهنمایی میباشد و افزودن متغیر تحصیلات پدر به معادله پیشبینی ، قدرت پیشبینی را به میزان معنیداری بالا نمیبرد. با استفاده از تحلیل رگرسیون، جدول انتظارات تهیه گردید. براساس این جدول میتوان از روی هوش دانش آموز پیش بینی کرد که چقدر احتمال دارد معدل او کمتر از 15 یا هر نمره دیگری گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of the Child's Academic Achievement Based on IQ, Father's Occupation and Education: An Application of Regression Analysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Despite the fact that the contents of items on the Raven's Progressive Matrices have little similarity to the content of subjects taught in school, the correlation coefficients between IQ scores and achievement test scores have been estimated to be about 0.5. Six groups of 20 students were randomly selected from the first, second, and third grades of urban and rural guidance schools in Shahrebabak, one of Kerman province cities. Raven's progresive matrices intelligence test was administerred. The data on the child's grade point average, his father's occupation and education were also obtained. The results showed that there are significant correlations among the child's IQ, his grade point average, and his father's occuparion was not significant. The analysis of regression showed that the child's IQ is the best predictor of his grade point average and that the addition of father's level of education to the regression equation does not signifiacntly increase the power of prediction. An expectancy table was obtained, according to which the probability of grade point average being below 15 can be predicted from the child's IQ score. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین مولوی | hosein molavy , isfahan university, isfahan. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-521&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|