Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی اثربخشی فعالیت‌های یکپارچه‌سازی حسی - حرکتی بر تعادل و زمان واکنش کودکان با اختلال رشد حرکتی
چکیده فارسی مقاله حرکتی بر تعادل و زمان واکنش کودکان اختلال هماهنگی رشد حرکتی Developmental Coordination Disorder: DCD. ) عبارتی است که انجمن روان‌پزشکی آمریکا برای توصیف کودکانی که در اجرای برخی از مهارت‌های حرکتی با مشکل مواجه بوده و از شایستگی حرکتی لازم جهت مقابله با نیازهای حرکتی زندگی روزمره خود رنج می‌برند پیشنهاد کرده است. حرکتی عبارت است از تحریکات حسی کنترل شده به صورت فعالیت­های خودفرمان و معنی­دار که بر نقش نیازهای بیولوژیک جهت انگیزش رفتار تاکید اساسی داردروش بررسی:از بین کودکان DCDبرای بررسی تفاوت بین گروه­ها و اثر تمرین از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­های تکراری با طرح 2×2 وابسته و tیافته­ها:نتیجه­گیری:. هم­چنین کلید واژه­ها:.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یک­پارچه­سازی حسی- حرکتی، زمان­واکنش، تعادل و DCD.

عنوان انگلیسی The effects of sensory-motor integration on Balance and Reaction time in children with Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The purpose of this study was to investigate the effects of sensory-motor integration on Balance and Reaction time in children with Developmental Coordination Disorder( DCD). Motor developmental coordination disorder (DCD) is a statement that the American Psychiatric Association was described for children who have difficulty in implementing some of the skills and competencies necessary to deal with the needs of the motor suffering their everyday lives, proposed locomotors. Materials and Methods: This study was a semi-experimental study. Twenty patients (mean age, 8.5years old) were randomly divided into two groups of experimental and control groups from the DCD children rehabilitation center in Kermanshah. Continuous performance test, test improved stork and test walk heel to toe were used. After the pretest, the experimental group had a protocol for 8 weeks, three sessions per week of 120 minutes exercise (Swinging, jumping on Trampoline, baby turn around, turn around and coach children). To investigate the differences between the groups and the effect of exercise, ANOVA with repeated measures design with 2 × 2 (two with double measurement) were used. Post hoc t-test and t-test was used to analyze differences within groups and between groups. Results: The results showed that the experimental group showed a significant improvement in reaction time, dynamic and static balance. There was a significant difference at post-test in experimental group due to the extent of the practice. Conclusion: Improvement in balance is more likely due to the increased proprioception and stability. It is also likely to reduce the reaction time of integrated activities due to the pre-movement or speed up of the processing of perceptual or cognitive. Keywords: Sensory-motor integration, Balance , Reaction time, DCD
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Sensory-motor integration, Balance , Reaction time, DCD

نویسندگان مقاله سهیلا شهبازی | soheila shahbazi
msc in motor behavior, razi university , kermanshah
کارشناس ارشد رفتارحرکتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

مسلم رحمانی | moslem rahmani
msc in motor behavior, razi university , kermanshah
کارشناس ارشد رفتارحرکتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

علی حیرانی | ali heyrani
assistant professor of motor behavior, razi university , kermanshah
استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5143&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات