Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۷، صفحات ۱۰-۱۹

عنوان فارسی مقایسه مهارت های کنترل پوسچرال در شرایط حسی مختلف در کودکان مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی و همتایان سالم
چکیده فارسی مقاله : با توجه به نتایج مطالعات محدود گذشته و حجم کم اطلاعات بدست آمده در ارتباط با کنترل پوسچرال در کودکان مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی و اهمیت ارتباط کنترل پوسچرال با توانایی یکپارچه سازی درون دادهای سیستم های وستیبولار، بینایی و سوماتوسنسوری(Somatosensory) ) و همتایان سالم آن ها در شرایط کاهش یا تضاد داده های حسی مقایسه شد. 22 کودک مبتلا به اختلال ناهماهنگی رشدی ( 16 پسر؛ 6 دختر، میانگین سنی 7 سال و 6 ماه ؛ انحراف معیار یک سال و 5 ماه) و 19 کودک با رشد حرکتی طبیعی ( 13 پسر ؛ 6 دختر، میانگین سنی 6 سال و 11 ماه، انحراف معیار یک سال و 1 ماه) ارزیابی شدند. تعادل ایستاده، سازماندهی حسی و کنترل حرکتی با استفاده از آزمون سازماندهی حسی (Sensory Organization Test: SOT)یافته­ها:)، نسبت­های بینایی (005/0P=
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنترل پوسچرال، ثبات پوسچرال، اختلال ناهماهنگی رشدی

عنوان انگلیسی The comparison of postural control skills under different sensory conditions in DCD children and normal peers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This study was conducted dueto the limited results of past studies in relation to postural control in children with developmental coordination disorders and the importance of postural control with the ability to integrate the vestibular, visual and somatosensory inputs. In this study the postural control of the children with Developmental Coordination Disorder (DCD) and their normal peers was compared under the reduced or the conflicted sensory input conditions. Materials and Methods: Twenty two children with Developmental Coordination Disorder (16 males, 6 females with mean age of 7 years old and 9 months, SD 1 year and 5 months) and 19 children with normal motor development (13 males, 6 females, with mean age of 6 years and 11 months, SD 1 year and 1 month) were evaluated. Standing balance, sensory organization and motor control strategy were evaluated using the sensory organization test (SOT). Result: The results showed that the children with DCD had poorer function than the normal children in the composite equilibrium (p≤ 0.001), visual ratios (p=0.005) and vestibular ration (p=0.002). There were no meaningful differences between groups in their average somatosensory ratio. Additionally, children with Developmental Coordination Disorder had lower motor strategy scores than the normal children when they were forced to depend on vestibular cues alone (p < 0.05). The children with Developmental Coordination Disorder had deficits in standing balance control in conditions that included reduced or conflicting sensory signals. The visual and vestibular systems tended to be more involved in contributing to the balance deficits than the somatosensory system. Moreover, children with Developmental Coordination Disorder were tended to use hip strategy excessively when forced to rely primarily on vestibular signals to maintain postural stability. Conclusion: In order to improve the postural control in the patients, the rehabilitation protocols should focus on the sensory-motor deficits. Keywords: Postural control, Postural stability, Developmental Coordination Disorder
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهزاد امینی | behzad amini
msc in occupational therapy, iranian red crescent society
کارشناس ارشد کاردرمانی، معاونت بهداشت درمان و توانبخشی هلال احمر تهران، ایران

منصور نوری | mansour noori
phd student in occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences. tehran, iran
دانشجوی دکترای تخصصی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

میترا جانقربان | mitra janghorban
msc in audiology, shahidbeheshti university of medical sciences. tehran, iran
کارشناس ارشد شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

امیر طیبی ثانی | amir tayebi sani
msc student in occupational therapy, shahid beheshti university of medical sciences. tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5144&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات