Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۲۹-۴۱

عنوان فارسی مروری بر آزمونهای ابزاری جهت غربالگری و تشخیص اختلال بلع
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: توانبخشی اختلال بلع موضوع بحث برانگیزی برای آسیب شناسان گفتار و زبان است. ارزیابی اختلال بلع شامل غربالگری اولیه، معاینه بالینی و در نهایت آزمون ابزاری جهت حصول اطمینان می باشد. برخلاف اهمیت و مزایای آزمون های بالینی، تشخیص درست و تصمیم گیری در درمان اختلال بلع بسیار وابسته به آزمون های ابزاری است. این آزمون ها میتوانند ارزیابی پویایی را از ساختارها و فیزیولوژی بلع طبیعی وآسیب دیده فراهم کنند. در مطالعه حاضر قصد داریم مروری بر آزمون های ابزاری بلع با در نظر گرفتن موارد کاربرد، محدودیت و مزایای منحصر به فرد آنها داشته باشیم. روش بررسی: اطلاعات مورد نیاز ازطریق پایگاه های اطلاعاتیGoogle scholar, Science direct, Medline, Scopus, Pubmed و بانک­های اطلاعاتی ایرانی ، سایتهای مرتبط و کتابهای تخصصی بلع دربازه ی زمانی 1956تا2012 به دست آمد. براساس کلید واژه ها 150 مقاله به دست آمده که90 مقاله ی آن بر اساس اصول مورد نظر انتخاب شدند. یافته ها: از این طریق 14 آزمون ابزاری گرد آوری شد که تنها یک آزمون کاربرد غربالگری داشته و سایر موارد جهت تشخیص و یا ارزیابی درمانی در اختلال بلع استفاده می شوند. همچنین از بین این یافته ها 3 آزمون اختصاصا در بزرگسالان و بقیه در همه گروه های سنی شامل کودکان و بزرگسالان استفاده می شوند. نتیجه­گیری: این مطالعه حاکی از آن است که آزمون­های ابزاری (Video fluoroscopy swallowing study: VFSS), (Fiberoptic Endoscopic evaluation of swallowing: FEES) دارای استانداردی طلایی جهت ارزیابی و درمان اختلال بلع هستند، لذا بیشتر مورد توجه محققان و متخصصین می­باشند. علی رغم وجود محدودیت­هایی، مطالعه ما این امکان را فراهم می­سازد تا متخصصان بتوانند ابزارهای مناسبی را جهت بررسی اختلال بلع انتخاب کنند. کلیدواژه ها: اختلال بلع، ارزیابی، غربالگری، آزمون ابزاری.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بلع، ارزیابی، غربالگری، آزمون ابزاری.

عنوان انگلیسی Review of instrumental tests for screening and diagnosis of dysphagia
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Providing rehabilitation care of deglutition disorders or dysphagia is a challenging issue for speech and language pathologists. Comprehensive assessment of dysphagia includes early screening, clinical tests and finally instrumental tests to be assured. In spite of the importance and the advantages of clinical tests; accurate diagnosis and decision in dysphagia management largely depend on instrumental ones. These tests provide dynamic assessment and information about structures and physiology of normal and affected swallow for clinician. The aim of this review article was to find instrumental tests of swallowing with their application, limitation and advantages. Materials and Methods: An electronic search was done via the PubMed, Google scholar, Science direct, Medline, Scopus, Iranian web of knowledge data bases and web of knowledge data bases from 1956 to 2012. Based on the used keywords, 150 papers were found of which 90 papers were selected in accordance with the selection criteria. Results: Fourteen related instrumental tests were found. Only one of the tests is usable for screening and others for diagnosis and treatment of dysphagia. Three tests are used only in adults and others in children too. Conclusion: The literature review showed that among the instrumental tests, (Video fluoroscopy swallowing study; VFSS), (Fiberoptic Endoscopic evaluation of swallowing; FEES) are golden standards for dysphagia assessment and treatment. Therefore, they are widely accepted among clinicians and researches in despite of their limitations, our study offers the possibility to professionals for selecting the appropriate instrumental test in dysphagia. Keywords: Assessment, Dysphagia, Screening, Instrumental tests.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assessment, Dysphagia, Screening, Instrumental tests

نویسندگان مقاله مهدیه توکلی | mahdieh tavakoli
student of m.sc of speech and language pathologist, iran university of medical science
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

شهره جلایی | shohreh jalaei
assistant professor of tehran university of medical science
استادیار آمار زیستی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زیبا دلخواه | ziba delkhah
student of m.sc of speech and language pathologist, tehran university of medical science
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حسن پونکی | hasan poonaki
student of m.sc of speech and language pathologist, iran university of medical science
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5124&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات