|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۱۱۱-۱۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی روایی- پایایی ترجمه فارسی نسخه والدین |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کودکان دچار فلج مغزی بدلایل متعددی از جمله اختلالات حسی- حرکتی دچار آسیب کیفیت زندگی هستند. نسخه فارسی پرسشنامه"کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی (نسخه والدین)" The Persian version of Parent Report of the Quality of Life Questionnaire for Adolescence with Cerebral Palsy: (Cp Qol Teen) بمنظور بررسی کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی بکار می رود. نسخه لاتین این پرسشنامه برای اولین بار در سال 2005 توسط دیویس و همکارانش معرفی گردید که شامل 89 پرسش بوده و توسط والدین پاسخ داده میشود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه"کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی (نسخه والدین)" می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع روان-سنجی است و در طی سه مرحله پرسشنامه "کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی(نسخه والدین)" بر اساس پروتکل پروژه بین المللی ابزار کیفیت زندگی (International Quality Of Life Assessment Project: IQOLA) به زبان فارسی ترجمه گردید و روایی ظاهری، روایی محتوایی، روایی سازه و پایایی آن بررسی شد. نمونه مورد مطالعه به روش تمام شماری، شامل والدین 82 نفر نوجوان مبتلا به فلج مغزی 18-13 ساله بود. داده های به دست آمده از نظر پایایی و روایی بررسی شد. یافته ها: شاخص روایی محتوایی آیتم ها (حیطه های پرسشنامه) 62/0 بدست آمد. همبستگی معناداری بین نمره کل پرسشنامه با نمره خرده مقیاس ها (859/0-523/0 r=) و با نمره سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت (216/r = -) بدست آمد. ضریب همبستگی درون رده ای برای نمره کل پرسشنامه نیز 994/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ برای هم خوانی درونی 89 سؤال پرسشنامه نیز 996/0 بود. نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه "کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به فلج مغزی (نسخه والدین)" از اعتبار و پایایی قابل قبولی در جامعه مورد نظر برخوردار است. بنابراین نسخه فارسی این پرسشنامه را می توان در زمینه های بالینی و تحقیقاتی به عنوان ابزار بررسی کیفیت زندگی نوجوانان فلج مغزی استفاده کرد. واژگان کلیدی: پایایی، روایی، کیفیت زندگی، نوجوان، فلج مغزی |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پایایی، روایی، کیفیت زندگی، نوجوان، فلج مغزی |
|
عنوان انگلیسی |
Validity and reliability of the Persian version of parent report of the Quality of Life Questionnaire for adolescence with Cerebral Palsy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Children with cerebral palsy have impaired quality of life for reasons such as sensory-motor impairments. There is no tool in Persian to examine quality of life of children with cerebral palsy based on their specific conditions. Therefore, the purpose of this study was to assess psychometric properties of the Persian version of the parent report of the Quality of Life Questionnaire for adolescence with Cerebral Palsy (CP QOL Teen). Materials and Methods: In this psychometrics measurement study, CP QOL (parent report) was translated to Persian based on the International Quality of Life Assessment Project (International Quality Of Life Assessment Project: IQOLA), and then its face validity, content validity, construct validity, and reliability were assessed. A convenient sample of subjects including 82 parents of adolescence with cerebral palsy (13-18 years old), were recruited. Results: Face and content validity were obtained by parents and experts respectively. Content Validity Index was 0.62. There was a significant correlation between total score and subscales scores of the questionnaire and also, between total score and GMFCS. The intraclass correlation coefficient for the total score was 0.994. Also, cronbach's coefficient α for the internal consistency of all of the questions of the questionnaire were 0.996 Conclusion: Persian version of the parent report of CPQOL has acceptable reliability and validity. It is a useful assessment tool for evaluating the quality of life of adolescence with cerebral palsy. Keywords: Reliability, Validity, Persian version of parent report of the quality of life questionnaire for adolescence with cerebral palsy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرجس یارمحمدی | narjes yarmohammadi msc in occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation, tehran, iran. کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی، تهران، ایران.
مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani associate professor, pediatrics neurorehabilitation research center and occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation, tehran, iran دانشیار، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و عضو هیئت علمی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فدسیه جوینی | ghodsieh joveini phd student of occupational therapy, department of occupational therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran. دانشجوی دکترای کاردرمانی، دانشکده توانبخشی ، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حمیدرضا رستمی | hamid reza rostami phd student of occupational therapy, department of occupational therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran. دانشجوی دکترای کاردرمانی، دانشکده توانبخشی ، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
اکبر بیگلریان | akbar biglarian assistant professor of bio statistic, academic member, university of social welfare and rehabilitation, tehran, iran. استادیار، عضو هیئت علمی گروه آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران،ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فاطمه بهنیا | fatemeh behnia msc in occupational therapy, pediatrics neuro rehabilitation research center and academic member, university of social welfare and rehabilitation, tehran, iran کارشناس ارشد کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال و عضو هیئت علمی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5134&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|