|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۶، صفحات ۱۶۸-۱۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثر تمرینات اصلاحی متداول و تمرین با فیزیوبال در بهبود هایپرکایفوزیس و ظرفیت حیاتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: یکی از ابعاد سلامت جسمانی داشتن وضعیت جسمانی مطلوب است که در حرکات و فعالیت های روزمره و مهارتهای ورزشی نقش مهم و اساسی دارد. ناهنجاری های ستون فقرات یکی از شایع ترین انواع ناهنجاری ها بوده و در ناهنجاری های ستون فقرات هایپرکایفوزیس یکی از شایعترین دفورمیتی ها است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر تمرینات اصلاحی و تمرین با استفاده از فیزیوبال در اصلاح عارضه هایپرکایفوزیس وضعیتی و متعاقب آن بهبود ظرفیت حیاتی (Vital Capacity: VC) در دانش آموزان دختر بود. روش بررسی: در تحقیق حاضر44 دانش آموز دختر با میانگین سنی83/0±13 سال ، با هایپرکایفوزیس وضعیتی شرکت نمودند. شرکت کنندگان دارای هیچگونه سابقه جراحی، آسیب یا درد در اندامهای خود نبودند. از خط کش منعطف برای اندازه گیری انحنای پشتی و از اسپیرومتر دیجیتال جهت اندازه گیری ظرفیت حیاتی، در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. آزمودنی ها بر حسب میزان انحنای پشتی در سه گروه همتاسازی شدند. گروه تجربی یک (15 نفر) تمرینات اصلاحی را با فیزیوبال انجام دادند، گروه تجربی دو (14 نفر) تمرینات اصلاحی را به روش متداول انجام دادند و درگروه کنترل (15 نفر) هیچگونه برنامه تمرینی اعمال نشد. تمرینات به مدت 12 هفته و 3 جلسه در هفته انجام شد. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس یکسویه (آنوا) نشان داد که بین پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنی دار وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون تعقیبی توکی نشان داد در پس آزمون، بین گروه تجربی یک و دو با گروه کنترل در میزان انحنای پشتی و ظرفیت حیاتی اختلاف معنی دار وجود دارد ولی بین گروه تجربی یک با گروه تجربی دو اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0P≥) نتیجه گیری: اجرای تمرینات اصلاحی با استفاده از فیزیوبال و بدون استفاده از فیزیوبال، می تواند در بهبود عارضه هایپرکایفوزیس پشتی و ظرفیت حیاتی موثر باشد. بین دو شیوه تمرینی تفاوت معنی داری وجود ندارد. کلید واژه ها: حرکات اصلاحی، ظرفیت حیاتی، فیزیوبال، هایپرکایفوزیس |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حرکات اصلاحی، ظرفیت حیاتی، فیزیوبال، هایپرکایفوزیس |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison effect of conventional corrective exercise and physioball exercise on improvement of hyperkyphosis and vital capacity in female students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Having a proper posture is one the aspects of good health which has important role in activity of daily living and sport skills. Spine abnormality is the most prevalent disorder and hyperkyphosis is more propagated one. The purpose of present study was to compare the effect of conventional corrective exercise and physioball exercise on improvement hyperkyphosis and vital capacity in girl students. Materials and Methods: 44 girl students (13±0.83 age) with the hyperkyphosis were participated in this study. Participants did not have any history of surgery, trauma or pain in their limbs. In pre-test and post-test, curvature of the back measured by a flexible ruler and vital capacity measured by a digital spirometer. Students in terms of the curvature of the back were divided in to three subgroups of experimental 1 (Corrective exercises physioball), experimental 2 (conventional corrective exercise), and the control group (did not participated in any exercise program). The training program was done eight weeks, 3 times per week. Results: The result of ANOVA showed that there are significant differences between pre-test and post-test. The results of Tokey showed that there are significant differences between both experimental groups compare to control group in hyper kyphosis and vital capacity in post-test. However there is not different between 1 and 2 experimental groups (P≥0/05). Conclusion: Performance training with physioball and without physioball are useful for improvement of hyperkyphosis and vital capacity in young female students. There is not different between two groups. Key words: Corrective exercise, Vital capacity, Physioball, Hyperkyphosis |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ملیحه آژنگ | malihe azhang master of physical education and sport sciences isfahan university, isfahan, iran کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
خلیل خیام باشی | khalil khayyam bashi associate professor, ph.d of pathology and corrective exercises. isfahan university, isfahan, iran دانشیار، دکتری آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
علی اکبر فاضل | ali akbar fazel master student of physical education and sports science, university of khorasgan isfahan, isfahan, iran دانشجوی کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوراسگان اصفهان، اصفهان، ایران
لاله باقری | laleh bagheri phd in physical education, university of shahre kord, iran دکتری تربیت بدنی فیزیولوژی ورزش دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهرکرد (Shahr kord university)
سعید امام دوست | saeid emamdoost master of physical education sport physiology ,tehran university of medical sciences, tehran, iran کارشناس ارشد تربیت بدنی فیزیولوژی ورزش دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
خدیجه اوتادی | khadijeh otadi phd in physical therapy, tehran university of medical sciences, tehran, iran دکترای تخصصی فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5141&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|