|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ترجمه مقیاس عملکرد کاری کانادایی (COPM) و بررسی روایی و تکرار پذیری نسخه فارسی در مادران کودکان فلج مغزی ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: مادران کودکان فلج مغزی به واسطه ی مراقبت کردن از کودک فلج مغزی محدودیتهای را در عملکرد روزمره زندگی خود تجربه می کنند و نیاز به ابزارهای استاندارد برای ارزیابی عملکردهای روزمره ی این مادران بیش از پیش احساس می شود. هدف از این مطالعه، ترجمه ی مقیاس عملکرد کاری کانادایی Canadian Occupational Performance Measure: COPM به فارسی و بررسی روایی محتوایی و تکرار پذیری نسخه فارسی شده در مادران ایرانی دارای کودکان فلج مغزی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه غیر تجربی از نوع متدلوژیک بود و بعد از کسب اجازه از سازندگان مقیاس COPM طی سه مرحله طبق روش IQOLA به زبان فارسی ترجمه شد. برای تعیین روایی محتوا در یک پانل ده نفر، از خبرگان درخواست شد هر آیتم را براساس "طیف مناسب است" و "مناسب نیست" بررسی نمایند. برای بررسی تکرار پذیری نسخه فارسی، در دو نوبت با فاصله حداقل دو روز یا حداکثر یک هفته در اختیار 30 نفر مادر دارای کودک فلج مغزی ساکن شهر تهران که به کلینک های کاردرمانی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مراجعه کرده بودند قرار گرفت. روش نمونه گیری به صورت ساده و غیر احتمالی بود. سپس داده ها از لحاظ روایی محتوایی و همبستگی در آزمون – باز آزمون مجدد تحت تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: روایی محتوایی نسخه فارسی مقیاس COPM 222/0 ± 95/80 و مورد تایید بود. ضریب همبستگی اسپیرمن براون هم در آزمون –باز آزمون در نمرات عملکرد 84/0 و برای رضایت مندی 87/0 بود که نشان دهنده ی همبستگی بالا بین نمرات در دو بار اجرای آن و تکرار پذیری قابل قبول نسخه فارسی این مقیاس است. نتیجه گیری: نسخه فارسی مقیاس COPM از تکرار پذیری و روایی محتوای قابل قبولی در جامعه هدف برخوردار بود و می تواند بعنوان ابزار مناسبی در کارهای پژوهش و بالینی مورد استفاده قرار گیرد. کلید واژه ها: مقیاس عملکرد کاری کانادایی، مادر، فلج مغزی، روایی، تکرار پذیری |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Translation of Canadian Occupational Performance Measure and testing Persian version validity and reliability among Iranian mothers of children with cerebral palsy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Mothers of children with cerebral palsy (CP) experience limitation in occupational performance because of caring of their children. It is proposed that the standard measurements need to be assessed their occupational performance problem. The aim of this study was to translate "Canadian Occupational Performance Measure (COPM) into Persian and to test its content validity and reliability in Iranian mothers of children with cerebral palsy. Materials and Methods: It was a non experimental methodology study. After permission from innovators, COPM was translated into Persian language in three phases with respect to IQOLA project. Each of the items was validated by a panel of ten experts to review each item on “appropriate” and “not appropriate”. For examining test-retest reliability Iranians version of COPM was responded twice within at least two days or at most one week interval, by 30 Iranian mother of a child with CP in the rehabilitation clinic under the supervision of University of Social Welfare & Rehabilitation Sciences (USWR). We used to sample of convenience and non probability design for sampling. Then, data were analyzed with SPSS software from the aspects of content validity and test-retest reliability. Results: Content validity rate of the Persian version demonstrated a high content validity (80.95±0.222). The Spearman correlation coefficients of the test and retest scores ranged from r=0.84 for performance to r=0.87 for satisfaction and this indicated a high correlation between scores and acceptable reliability of the Persian version of COPM. Conclusion: It was concluded that the Persian version of COPM can be applied reliability to mothers of children with CP and it can be used for clinical as well as research purposes. Key words: Canadian occupational performance measure, Mother, Cerebral palsy, Validity, Reliability |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
لیلا دهقان | leila dehghan phd student of occupational therapy, department of occupational therapy, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences uswr , tehran, iran. دانشجوی دکتری کاردرمانی، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حمید دالوند | hamid dalvand assistant professor, department of occupational therapy, school of rehabilitation, arak university of medical sciences, arak, iran. استادیار گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
عباس پورشهباز | abbas pourshahbaz assistant professor, department of clinical psychology, university of social welfare amp;amp; rehabilitation sciences uswr , tehran, iran استادیار گروه آموزشی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5094&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|