|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱-۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان ۱۰-۸ ساله مبتلا به ADHD- مطالعه مورد پژوهی کمی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری از اختلالات شایع در کودکان است .این اختلال موجب ضعف تحصیلی می شود. هدف این مطالعه بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به این اختلال است. روش بررسی: مطالعه بصورت مورد پژوهی کمی، روی دو پسر 8 و 10ساله مبتلا به Attention Deficit Hyperactivity Disorder: ADHD با بهره هوشی بین 100-90 انجام شد. علاوه بردارودرمانی، هر یک از آنها طی هشت هفته ،24جلسه درمان نروفیدبک با استفاده از دو پروتکل تتا/ بتا وافزایش SMR Sensori Motor Rhythm: کاهش تتا دریافت کردند. طی هر سه جلسه به توالی یکی از آزمونهای ریاضی یا املاء از آنها گرفته شد. بعلاوه در انتها از نمرات کلاسی و آخر ترم آنها نیز برای بررسی اثر بخشی درمان استفاده شد. یافتهها: درمان با نروفیدبک در بهبود نمرات دروس املاء و ریاضی این کودکان چه در ارزیابیهای حین درمان و چه در آزمونهای مدرسه موثر بود. افزایش نمرات ترم دوم نسبت به نمرات ترم اول که سه ماه پس از اتمام درمان انجام شد، پایداری اثر درمان را نشان داد. نتیجه گیری: نروفیدبک روش مکمل موثری در افزایش موفقیت تحصیلی این کودکان بود. کلید واژهها: اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری، نروفیدبک، موفقیت تحصیلی . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Study of neurofeedback effects on academic achievement of |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim : Attention Deficit / Hyperactivity Disorder is a common disorder in children. ADHD leads to poor academic achievement. The purpose of this research was to study the effects of neurofeedback on academic achievement of 8-10 years old children with ADHD. Material and Methods : It was a single subject study, was done on two 8 and 10 years old boys with ADHD with IQ=90-100. In addition to medication, each of them received 24 sessions of neurofeedback during 8 weeks. In each three sessions, one of the dictation or math tests was taken. Also the scores of class exam and final exam were used to assess treatment efficacy . Results: Neuro feedback treatment is effective on increasing math and dictation scores of ADHD children in both clinic and school. Increase of the scores of final exams which were taken three months after treatment represents stability of treatment effect. Conclusion: Neuro feedback treatment was an effective complementary method on increasing academic achievement in these children. Key word: Attention deficit / Hyperactivity disorder, Neuro feedback, Academic achievement |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آزاده قربانی | azadeh ghorbani msc student of occupational therapy, school of rehabilitation science, iranuniversityof medical sciences, tehran, iran دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فرانک علی آبادی | faranak aliabadi faculty member, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
محمد علی نظری | mohammad ali nazari assistant professor of tabriz university of medical sciences استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
ملاحت اکبر فهیمی | melahat akbarfahimi assistant professor of iran university of medical sciences استادیار،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5079&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|