Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۳

عنوان فارسی بررسی مشکلات صوت و عوامل خطر آن درآموزگاران مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزگاران به‌عنوان یکی ازبزرگ‌ترین گروه‏های در معرض خطر ابتلا به مشکلات صوت ضمن داشتن مشکلات ارتباطی، کیفیت فعالیت‏های حرفه‏ای آن‏ها نیز به مخاطره می‌افتد. لذا هدف از این مطالعه بررسی مشکلات صوت و عوامل خطر آن در آموزگاران می‏باشد. روش بررسی: 50 آموزگار خانم پایه اول مقطع ابتدایی با روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند. پرسشنامه عوامل خطرساز مشکلات صوت با هدف بررسی عوامل خطرساز، پرسشنامه VHI-10 با هدف ارزیابی از صوت خود و پرسشنامه علائم با هدف بررسی شکایات صوت دراختیار آموزگاران قرارگرفت. به‏منظور ارزیابی ادراکی، صدای آموزگاران در تکالیف کشیده‏گویی واکه، خواندن جملات و گفتار محاوره ضبط و توسط سه آسیب‌شناس گفتار و زبان بااستفاده از نیمرخ (Grade, Roughness, Breathy, Asthenia, Struggle: GRBAS ), ثبت شد. یافته‏ها: گرفتگی صدا متداول‏ترین (66%) و کاهش محدوده آواسازی (4%) نادرترین شکایت صوتی آموزگاران بود. نتایج ارزیابی ادراکی بیانگر وجود مشکل صوت در 80% آموزگاران و شدت اختلال عمدتا خفیف بود. عوامل متعددی شامل سابقه‏ی تدریس، نبودن پرده پنجره در کلاس، ابزار تدریس و وضعیت تاهل به‌عنوان عوامل خطرساز مشکلات صوت مشخص شدند (05/0> P ). نتیجه گیری: اغلب آموزگاران مورد مطالعه اختلال صوت را حتی در حد خفیف تجربه کرده‌اند، لذا مشکلات صوت در آموزگاران نیازمند توجه ویژه از سوی متخصصان است . عواملی متنوعی می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات صوت را در آموزگاران تشدید نمایند که مجموعه‌ای ازعوامل انفرادی (سابقه تدریس) و عوامل محیطی (ویژگی‏های کلاس درس و شرایط تدریس) را در بر می‌گیرند. کلید واژه ها: علائم مرتبط با صوت، آموزگار، ارزیابی ادراکی، عوامل خطرساز.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله علائم مرتبط با صوت، آموزگار، ارزیابی ادراکی، عوامل خطرساز

عنوان انگلیسی Voice problems and its risk factors in primary school teachers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Teachers are one of the groups at risk of developing voice problems in addition to communication problems.This problem affects on the quality of their professional activities. Therefore, purpose of this study is to survey voice disorders and its risk factors among primary school teachers. Material and Methods: Fifty primary school's female teachers who had been chosen through simple sampling were recruited. Risk factors of voice problems questionnaire, VHI-10 questionnaire and symptoms questionnaire in voice problems were used in this study . To evaluate voice perceptually, vowel sounds, reading sentences and conversational speech were recorded and analyzed by three speech and language pathologists based on GRBAS profile. Results: The results suggest that hoarseness was the most common (66%) and decreased phonational range (4%) was a rare voice complaint. Perceptual voice evaluation indicated that 80% of teachers have mild voice disorders. Teaching history, lack of curtain in the classrooms, teaching materials were found as risk factors of voice disorders (P< 0.05). Conclusion: In regard to high frequency of voice problems, even mildly severe in most of the teachers, it needs special attention. Various factors can exacerbate the risk of voice problems in teachers including of individual factors such as teaching experience as well as environmental factors such as physical conditions of classrooms and teaching conditions). Keywords: Voice related symptoms, Teachers, Perceptual evaluation, Risk factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نویده شاکری | navideh shakeri
msc of speech therapy, department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سیده مریم خدامی | seyedeh maryam khoddami
department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences
عضو هیئت علمی گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

معصومه ردایی | masoumeh radaee
msc of speech therapy, department of speech therapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

یونس جهانی | younes jahani
department of biostatistics, faculty of health, tehran university of medical sciences
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5073&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات